FÖRETAGET. När Relevator startade för fem år sedan var planen att fylla ett tomrum inom köp och sälj av begagnad lagerautomation. Planen gick i lås och nu siktar man på att bredda erbjudandet.
Egentligen är det märkligt att Relevator inte har fått fler utpräglade konkurrenter i Sverige på de fem år som företaget funnits. Affärsidén är att tillhandahålla en marknadsplats för begagnad lagerautomationsutrustning samtidigt som man erbjuder extratjänster åt säljarna i form av värdering, konsultation, flytt, lagerhållning och finansiering. Dessutom köper man ibland också själva in utrustning, som man sedan lägger ut för försäljning på sin sajt.
— Visst finns det aktörer som gör det vi gör, men det är framförallt internationellt. Utöver det finns det förstås breda sajter som Blocket och mer renodlade auktionssajter för exempelvis entreprenadmaskiner. Men när det gäller Blocket så får man som köpare kommunicera direkt med säljaren, och auktionssajterna har oftast ingen specialistkompetens inom lager- och logistikindustrin, säger Niklas Nygren, som är vd och en av grundarna till Relevator.
![](https://transportnytt.se/wp-content/uploads/niklas-300x206.jpg)
Han tillägger:
— Dessutom är det så att många av de som startat liknande tjänster som oss kommer från den tekniska sidan, där de först kanske varit ute och servat maskiner och sedan börjat köpa och sälja utrustning. Vår approach är helt annorlunda: vi kommer från den kommersiella och digitala sidan, där vi vill skapa en möjlighet till transaktioner och där vi sedan anlitar samarbetspartners för service, maskinflytt och liknande.
Såg ett behov
Medan Niklas Nygren tidigare hade ingått i ägarfamiljen bakom WMS-företaget Nyce Logic, så hade den andra medgrundaren och delägaren Mats Åberg länge jobbat med försäljning av lagerautomater, däribland hos företaget Kardex Remstar i tiotalet år.
![](https://transportnytt.se/wp-content/uploads/mats-300x199.jpg)
— Där mötte jag hela tiden kunder som behövde byta ut sin automationsutrustning, och jag märkte då att det inte fanns några riktigt bra kanaler för försäljning av begagnad utrustning. Där fanns ett behov, helt enkelt. Och eftersom jag hade arbetat mycket med hissautomater och paternosterverk så började vi med de produktkategorierna, säger Mats Åberg, som idag har rollen som försäljningschef hos Relevator.
Niklas Nygren är noga med att framhålla det som särskiljer Relevator från de konkurrenter som trots allt finns.
— Visst är vi en marknadsplats för lagerautomation, men det unika med oss är att vi mycket tydligare vill och kan vara en hjälpande hand åt både köpare och säljare. Har man som företag aldrig genomfört ett köp eller en försäljning av automationsutrustning kan det upplevas som övermäktigt och komplext. Om vi då kan koordinera allt och lotsa kunderna igenom hela processen så skapar vi ett mervärde åt alla.
Arbetar globalt
Relevators kunder återfinns över hela världen och i en mängd olika branscher och kan vara allt från logistikbolag, detaljhandelsföretag, e-handlare till rena industriföretag. Eftersom man i grund och botten är en mellanhand och förmedlingssajt har man förstås både köpare och säljare som kunder.
![](https://transportnytt.se/wp-content/uploads/relevator-02-1024x576.jpg)
— När det gäller säljarna försöker vi huvudsakligen tillgodose företag som ska genomföra någon form av planerad avyttring av sin automation — det är där vi kan komma in och erbjuda som mest service. Ofta är det då lite större bolag, där vi bland annat har hjälpt storföretag som Postnord, Dagab, ABB, Volvo och Apotek Hjärtat. Det är företag som 8-12 månader i förväg vet att de behöver uppdatera sin automationsutrustning, säger Niklas Nygren och fortsätter:
— På köpsidan ser det väldigt olika ut, men helt klart är att många ägar- eller entreprenörsledda bolag ser en tydlig ekonomisk aspekt av att köpa begagnat. När man håller i pengarna själv är man väldigt intresserad av att utvärdera det alternativet, säger Niklas Nygren och tillägger att en annan typisk målgrupp bland köparna är de företag som vet exakt vad de behöver.
— Har vi då de produkterna inne på vår sajt kan det vara en väldigt smidig affär för kunden: de vet exakt vad den produkten kostar i nyskick och vet precis vad de vinner på att istället köpa begagnat.
![](https://transportnytt.se/wp-content/uploads/tre-medarbetare-1024x647.jpg)
30 procent billigare
Enligt försäljningschefen Mats Åberg är nästan allt de säljer ungefär 30 procent billigare än nypris, även om det förstås kan skilja sig åt mellan olika produkter.
— Om vi säljer något som är så gott som nytt, alltså 2-3 år gammalt, så måste det vara 20-30 procent billigare än nytt — annars kanske det inte blir så stor fördel med att köpa begagnat.
Förutom att en säljare kan nöja sig med att anlita Relevator som en ren förmedlingstjänst kan Relevator själva också gå in och köpa utrustning från en kund.
— Det är en jätteviktig del av vår verksamhet och ett alternativ vi alltid erbjuder våra säljkunder, även om det innebär att vi binder upp vårt eget kapital och tar en viss risk. Det är ju för övrigt inget som exempelvis en auktionssajt skulle göra, så det är också något som särskiljer oss från andra.
Flera lager
Det alternativet innebär i sin tur också att man måste ha plats att lagerhålla utrustning, som i många fall kan vara rejält skrymmande. Därför har Relevator dels ett eget lager för rena serviceprodukter — alltså emballage, reservdelar och småprodukter — dels externlager för de större produkterna.
![](https://transportnytt.se/wp-content/uploads/lagret-1024x692.jpg)
— I nuläget hyr vi in oss externt i Jönköping och Munkedal på totalt ungefär 1 500 kvadratmeter, men har tillgång till mer yta om det behövs. Men det är inget självändamål för oss att ha jättestora lager. I många fall har vi flera månader på oss att förmedla, montera ned och flytta en produkt åt en kund, och då behövs det i regel ingen mellanlagring, säger Niklas Nygren och tillägger:
— För tillfället har vi ett hundratal maskiner ute på vår sajt, och då kanske runt hälften av dom finns tillgängliga i våra lager. Resten är ute hos de säljande kunderna, i väntan på förmedling.
Återvinningsaspekten viktig
Niklas Nygren vill särskilt lyfta fram en fundamental aspekt av Relevators verksamhet, nämligen vikten av återbruk och återvinning — något som även automationsbranschen i stort värderar allt högre.
— Vi märker stor skillnad i synen på återbruk från när vi startade för fem år sedan. Tidigare var det självklart att alltid bara köpa nytt. Då gjorde man en upphandling där man kanske pratade med tre nytillverkare. Idag inkluderar man även oss i en sådan upphandling. Så begagnat ligger helt klart rätt i tiden.
Under de fem år som Relevator funnits har omsättningen ökat år från år, för att under 2024 landa på strax över 26 miljoner. Nu siktar man ännu högre.
— Vi har ett mål om att nå 50 miljoner inom två år. Det är strax under 40 procent tillväxt, vilket vi haft även tidigare vissa år. Till 2028 siktar vi på 100 miljoner, säger Niklas Nygren och förklarar att vägen dit ska gå genom breddning av utbudet.
![](https://transportnytt.se/wp-content/uploads/matsniklas-02-1024x683.jpg)
Breddar verksamheten
— Ganska tidigt märkte vi att det finns fler produkter inom lager, logistik och materialhantering än bara hissautomater och paternosterverk som vi skulle kunna förmedla. Sedan ett par år tillbaka har vi därför börjat bredda verksamheten genom att tillhandahålla även exempelvis transportbanor och förpackningsmaskiner. Det är i sin linda, men vi märker att samma principer som tidigare fungerar även för andra produkter, säger Niklas Nygren, Relevators vd och medgrundare.
Han avslutar:
— Vi vill vara navet för alla slags begagnade automations- och lagerhanteringsprodukter, om det så är Autostores, AGV:er eller plockrobotar — vi vill kunna erbjuda allt. Målet är att bli den självklara destinationen för alla som letar efter produkter inom lagerautomation och materialhantering.
———————————–
FAKTA OM RELEVATOR
Verksamhet: köp, försäljning och förmedling av begagnad lagerautomation
Grundat: 2020
Huvudkontor: Kungälv
Grundare: Niklas Nygren och Mats Åberg
Vd: Niklas Nygren
Omsättning: drygt 26 miljoner (2024)
Antal anställda: 6