Från den 10 september 2016 krävs att den som yrkesmässigt kör tung lastbil ska ha gått sin första första fortbildning på minst 35 timmar för att få ett yrkeskompetensbevis, YKB. Transportstyrelsen har tjatat i flera år men i början av sommaren var det ändå tiotusentals förare som ännu inte gått kursen.
40 000–50 000 förare saknade ännu YKB i juni, noterade Transportföretagen vid midsommar, med hänvisning till siffror från Transportstyrelsen.
I ljuset av förarnas långsamma anpassning har det tidigare flaggats för att tillflödet till förarkurser skulle kunna bli panikartat när fristen löper ut, men i början av sommaren tycktes det ännu inte ha satt igång.
– Vi har de senaste veckorna inte sett en sådan ökning som vi hade önskat jämfört med tidigare statistik från Transportstyrelsen, sade då Caj Luoma, Transportföretagens chef för utbildnings- och arbetsmarknadsfrågor.
Yrkeskomptetensbeviset gäller i fem år, sedan är det dags för ny fortbildning. Om det löper ut får föraren inte köra lastbil igen förrän hon eller han har gått igenom en kurs igen. Man tappar inte rätten att köra godstransporter för gott. Reglerna utgår från ett EU-direktiv, som anammats även av EES-länder som Norge och Island.