Fredagen 6 november är sista dag för anmälan till ”Årets truck”, Ifoy Award 2016. Tävlingen har breddats och även ”Årets intralogistiklösning” ska utses. Inte enbart truckar premieras alltså i tävlingen, utan också programvaror och system som gör materialhanteringen effektivare.
Ifoy Award – årets truck – utses varje år. Vinnarna presenteras i maj 2016 i samband med den tyska materialhanteringsmässan Cemat. I år arrangeras tävlingen i åtta olika klasser och är öppen för truckar som introducerats på marknaden efter 1 december 2014 (efter 1 augusti 2014 för tre av klasserna).
En nyhet för i år är klassen ”Årets lösning för intralogistik”. Det kan vara ett wms-system eller annat logistikprogram, en lösning för förarassistans eller övervakning av en truckflotta. En annan nyhet är ”Årets special”. Den premierar komponenter eller tekniska detaljer som ger förbättringar av miljö, ekonomi eller ergonomi. Det kan exempelvis vara automationslösningar eller nya drivtekniker.
De åtta tävlingsklasserna är:
• Motviktstruckar upp till 3,5 ton
• Motviktstruckar över 3,5 ton
• Specialfordon, till exempel motviktare över åtta ton, containerhanterare och påhängstruckar. (Ny klass) •
Höglyftande lagertruckar, till exempel skjutstativtruckar och smalgångstruckar (ny indelning)
• Låglyftande lagertruckar, till exempel led-, åk-, plock-, dragtruckar (ny indelning)
• Autotruckar och skyttellösningar
• Årets intralogistiklösning. Ett lagerkoncept som finns installerat hos en användare, kan vara programvara eller system (ny klass)
• Årets special. En komponent eller teknisk detalj (ny klass).
Årets truck utses av en internationell jury från 17 olika länder, bestående av 25 journalister inriktade på logistik. Theo Egberts vars trucktester är välkända av Transportnytts läsare genomför även Ifoys tester och deltar i juryarbetet men utan rösträtt. Transportnytts chefredaktör Mats Udikas är en av de röstande jurymedlemmarna.
Alla uppgifter som behövs för anmälan finns på www.ifoy.org