Senast 1 april nästa år tar den anrika svenska trucktillverkaren Atlet det sista steget in i den stora koncernen Unicarriers. Tills dess ska alla truckar som lämnar tillverkningslinjen ha bytt färg från gult till vitt. Nyligen bjöd Unicarriers in alla europeiska kunder och samarbetspartners till ett stort evenemang i Göteborg.
Unicarriers introducerar nu en rad nya lagertruckar i företagets nya färger, vitt med dekorränder i grönt och blått. Alla är tillverkade i den omskyltade fabriken i Mölnlycke. Atlet används fortfarande som produktnamn, men då i kombinationen ”Atlet by Unicarriers”.
Bland de nyintroducerade modellerna finns fyrvägstruckar, smalgångstruckar, låglyftare och ståstaplare. Mer om det längre ner. Ytterligare en produktnyhet är att Unicarriers börjar tillverka dieseltruckar med kapaciteten 3,5 – 5 ton i fabriken i Pamplona i Spanien, med modellnamnet PR GX. Trucken bygger på en grundkonstruktion från TCM.
För snart två år sedan bildades Unicarriers av TCM tillsammans med Atlets moderföretag Nissan och det statliga japanska investmentföretaget INCJ. Affären innebär både att företagens olika modellprogram har samordnats och att de världsomspännande försäljningsnätverken med återförsäljare och representanter har setts över.
Av de svenska återförsäljarna påverkas Brubakken som tidigare representerade Nissan och Västsvenska truck som representerade TCM. Enligt Unicarriers Skandinavienchef Torsten Eklund kommer inte Unicarriers att göra några förändringar i försäljningsnätverken i Sverige, Norge och Danmark:
– De kommer att få sälja Unicarriers så länge de vill det.
Torsten Eklund som tidigare var chef för Atlet i Sverige och Norge fick ansvaret även för den danska marknaden vid halvårsskiftet. Atletfabriken i Mölnlycke behåller en viktig roll i den nya Europaorganisationen. Där finns såväl tillverkning som utveckling och produktionsledning för lagertruckarna. Totalt har Unicarriers omkring 450 anställda i Mölnlycke.
Pamplonafabriken i Spanien som tidigare tillhörde Nissan tillverkar el- och dieseldrivna motviktare, men har ingen egen utvecklingsavdelning. Utanför Europa har koncernen produktion i Japan, Kina och USA.
Unicarriers har sitt nya Europakontor i Düsseldorff i Tyskland. Operativ chef på Europakontoret är Keiji Ikeda. Han kommer från Nissansidan och var tidigare vd för Atlet och baserad i Mölnlycke. Bengt Kristiansson, tidigare Atlet, har utsetts till europeisk försäljningschef.
I årets nya program av lagertruckar finns fyrvägstrucken Tergo UFW och smalgångstrucken Tergo URS. Båda är byggda kring samma hytt som finns i Atlets skjutstativtruck Tergo UMS.
Ytterligare europeiska lanseringar är ledstaplarna PSP 125 och PSP 160, samt terminalstaplaren PDP 200 som tar dubbla pallar. PDP 200 fick för övrigt sin smygintroduktion i Sverige i våras.
Mats Udikas