Skogsindustrins beroende av tågtransporter är stort och kapacitetsutredningens förslag till satsningar på järnvägen är absolut nödvändiga. Det sa Stig Wiklund, vice vd för Stora Enso Logistics, när han talade på Järnvägsdagen i Almedalen. På plats fanns också Trafikverkets Lena Erixon som framhöll upprustning framför utbyggnad.
Stig Wiklund gav bilden av ett Stora Enso som idag är 25 gånger större än det var på åttiotalet. Produktionstakten är hög, men lagringskapaciteten på anläggningarna liten. Varje dag, året om, lämnar ett femtiotal tågvagnar bolagets anläggningar, och för att undvika stopp i produktionen måste stålhjulen hållas rullande.
– Blir det avbrott i tågtrafiken stannar fabriken. Vi har en mycket transportintensiv verksamhet, sa han.
Som exempel lyfte han fram pappersbruket Kvarnsveden, i Borlänge. Där har man möjlighet att lagra ett par tusen ton gods på bruket, vilket motsvarar ett och ett halvt dygns produktion. När snöoväder lamslår tågtrafiken har det hänt att man tvingats stänga produktionen eftersom man inte haft plats att förvara produkterna.
Trafikverkets ställföreträdande generaldirektör och tillika ledare av kapacitetsutredningen, Lena Erixon, sa sig ha full förståelse för de svårigheter som bristerna i järnvägskapaciteten orsakar industrin. Men hon var också noga med att poängtera vikten av att i första hand uppnå full kapacitet på befintliga spår och vänta med utbyggnader.
– Det är otroligt viktigt att vi säkerställer robustheten och det kommer att ta tid. Vi är realister och räknar med att det kommer att ta mellan sju och tio år innan vi har återställt anläggningarna till ursprungligt skick, sa hon.
Under seminariet låg fokus på dagens och morgondagens transportbehov, inte minst på frågan om upprustningsbehovet av befintlig räls. Men Mikael Stöhr på Green Cargo, som också deltog, påpekade att mycket redan har blivit bättre.
– Svensk järnväg har varit en framgångshistoria de senaste tjugo åren, sa han. Vi har blivit effektivare och kör mer gods med färre vagnar och med ett mindre antal anställda. Även punktligheten har blivit bättre, kanske inte om man skulle mäta en dag mitt i vintern men om man tar ett snitt över året så har vi det.
Själv tyckte han dock att den stora skillnaden under senare år är inställningen till tågtrafikens och lastägarnas behov hos inblandade parter.
– Idag finns en samsyn i de här frågorna som vi inte hade för bara några år sedan, och det är rätt fräckt.
Linda Sundgren
Läs fler Almedalsartiklar:
Räls mot Stockholm en dröm för Polarbröd
Europeiskt stamnät blev Almedalsfråga