– Vi vill vara med och driva utvecklingen av transportsektorn. Det som går att automatisera vill vi automatisera, säger Fredrik Edeland som driver nya nätspeditören Sendify.
Senaste tillskottet bland webbspeditörerna är göteborgska Sendify, vars tjänst lanserades i slutet av november. (Se även vår översiktsartikel ”Allt tätare mellan webbens speditörer”, eller lyssna på Logistikpodden där Chalmersforskaren Per Olof Arnäs samtalar med företagets grundare och ägare Fredrik Edeland.)
– Målet är att det ska räcka för företag att ha Sendify som enda kontaktpunkt för sin logistik. Ibland är det ledtiden som är viktigast, ibland priset. Vi har hela spannet, och på sikt vill vi även möjliggöra jämförelser efter hållbarhet, säger Fredrik Edeland till Transportnytt.
Inför kunden lyfts det tydligt fram vilket transportföretag som anlitas, och på framsidan syns loggor för transportörer som UPS, Fedex, TNT och DHL.
Sendify är alltså nystartat men tjänsten har sprungit ur en verksamhet som funnits sedan 2011: Fredriks expressleveransförmedling Express Delivery Sweden, som nu kommer att fokusera ännu tydligare på de mest brådskande uppdragen.
– De extrema expresstjänsterna är svårare att bygga in i system. Om exempelvis en komponent ska skickas till en fabrik i Tyskland som fått ett haveri så sitter jag som speditör och bygger ihop en lösning med bil och flyg. Vi vill automatisera i så stor utsträckning det går men det personliga bemötandet kommer alltid att vara avgörande.
Alexander Kristofersson