Volvo Personvagnar utvidgar sitt nät av lokala distributionscentrum (LDC). Företaget öppnar två nya LDC-lager för reservdelar i Örebro och Jönköping. DHL Supply Chain svarar för en stor del av driften. 90 procent av reservdelarna till de svenska återförsäljarna går via Volvos fem lokala distributionscentrum i landet.
LDC-konceptet innebär att verkstäder och återförsäljare kan få reservdelar levererade upp till tre gånger per dag. Mekanikern registrerar vilka delar som behövs för reparationen av respektive bil, varefter varje order automatiskt förs över till LDC-lagret.
Ordern märks som planerad eller akut till LDC-lagret. Där packas delarna separat så att mekanikern får exakt de delar som behövs till respektive bil som ska repareras. Reservdelarna distribueras sedan med upp till två leveranser på dagtid och en nattleverans.
Verkstaden kan minimera sitt eget reservdelslager och får cirka 90 procent av alla reservdelar färdigsorterade per order, vilket ger en effektiv verkstadslogistik. Processen utförs i DHLs produktion. Även returflöden hanteras av DHL Supply Chain.
DHL Supply Chain svarar för driften i fyra av fem svenska LDC. Norrland och Gotland förses tills vidare med reservdelar från Volvos centrallager i Göteborg. I uppdraget ligger även miljöönskemål från Volvo Personvagnar, som att DHL regelbundet ser över rutterna samt förser Volvo med det senaste inom miljöteknik för transporterna.