TRANSPORTBILSTEST: Nya Caddy håller stilen men detaljer kan förbättras

Dyraste versionen med mängder av tillval – dock inte avbärarsköldar på sidorna som saknas på alla Caddy-versioner. Foto: Christer Andersson (samtliga bilder) Dyraste versionen med mängder av tillval – dock inte avbärarsköldar på sidorna som saknas på alla Caddy-versioner. Foto: Christer Andersson (samtliga bilder)

Nya VW Caddy håller vad den lovade vid vår första provkörning i Tyskland. Fortsättningen på framgångssagan som Sveriges mest sålda transportbil är given. Men det finns detaljer som inte håller måttet och övergången till moderna touchkontroller ger sämre och mindre säkert handhavande.

Ungefär var sjätte såld transportbil i Sverige är en VW Caddy. Nya Caddy Cargo är den femte generationen av en bil som har tillverkats i över tre miljoner exemplar sedan 1979. Den är helt ny och bygger på samma plattform som nya VW Golf. Den säljs, liksom tidigare, med två axelavstånd och den långa versionen heter fortfarande Maxi. VWCaddy2web

Axelavståndet för den korta har ökat från 268,2 till 274,5 centimeter och för den långa har det minskat från 300,6 till 297,0 centimeter. Längden för nya korta Caddy är 450,0 centimeter, plus 10 centimeter, och längden för Maxi är 485,3 centimeter, vilket är 1,7 centimeter kortare.

Maxlasten kan vara upp till 744 kilo för den korta och upp till 767 kilo för Maxi. Släpvagnsvikterna är upp till 1 500 kg, beroende på version. En ny bakaxel är anpassad för det bredare lastgolvet. Den är stel med panhardstag, dubbla länkarmar, snedställda hydrauliska stötdämpare och skruvfjädrar samt är förberedd för fyrhjulsdrift. Framvagnen är liksom tidigare av McPherson-typ, men är modifierad med en mer direkt styrning med två och ett halvt rattvarv mot tidigare tre.

Dieselmotorerna har samma cylindervolym och effekter som tidigare. Alltså 1 968 cm3 och 55 kW/75 hk, 75 kW/102 hk och 90 kW/122 hk. 110 kW/150 hk-motorn är borttagen. Till ett lägre utsläpp av kväveoxider bidrar att AdBlue-tekniken är dubblerad. Tre bensinmotorer är reducerade till en 1,5-liters turbo på 84 kW/114 hk. Konverterad till gasdrift ger den 96 kW/130 hk. Förbättrad aerodynamik bidrar till att nya Caddy går snålare. CV-värdet är 0,30 medan det var 0,33 för generation fyra. Nya Caddy kommer inte med eldrift, möjligen som en laddhybrid.

Växellådorna är antingen sexstegad manuell eller sjustegad dubbelkopplingsautomat. Den senare i kombination med 122-hästarsdieseln eller bensinmotorn. Den fyrhjulsdrivna 4Motion-versionen kommer enbart med dieseln på 90 kW/122 hk och manuell växellåda.

Transportnytts provbil var en Caddy Cargo 2.0 TDI 122 hk med 7-stegad automatlåda. Den mest påkostade versionen med extra allt vilket innebär sådant som vi inte gillar på ett arbetsredskap. Notera att det mesta på provbilen var tillval. Exempelvis lackade stötfångare i stället för mattsvarta. Vi saknar utbytbara avbärarlister eller sköldar på sidorna mot småskador. Det är förberett för takräcke.

Innerskärmar av plast både fram och bak men vi saknar stänkskydd. Det finns inte heller strålkastarspolning, vilket inte längre är lika viktigt. Med de nya led-strålkastarna bränner smutsen inte fast. Ledstrålkastarna, vilka är tillval, är mycket bra både på hel- och halvljus och vi uppskattar att belysningen ökar på bredden vid kurvtagning. Bakljusarrangemangen är föredömliga och blinkersen är väl synliga från sidan både fram och bak.

Vindrutetorkarna är mycket bra placerade men det finns ändå risk för fastfrysning när smällt snö rinner ner från vindrutan. Uppvärmning av vindrutan och spolarmunstyckena är tillval.

Insteget är bra via vidöppnande dörrar till en inredning i svart plast med reflexhindrande apelsinskalsyta. Den svarta gummimattan på golvet är lätt att rengöra.

Vi sitter bra i en förarstol med behaglig tygklädsel och detsamma gäller passagerarstolen. Båda är eluppvärmda i tre lägen. Förarstolen i vår provbil – en beställbar komfortstol – är höj-sänkbar bakifrån-framåt-uppåt och framkanten är manuellt justerbar upp-ner. Ryggstödslutningen är steglöst reglerbar och svankstödet manövreras elektriskt. Standardstolen är enklare. Passagerarstolen går enbart att justera framåt-bakåt plus ryggstödslutning.

Ratten är perfekt förutom att den är avskuren i botten. Trots att det enbart är 2,5 rattvarv mellan fulla utslag är det irriterande i stadskörning med en ratt som inte är rund. Manövertangenterna på rattekrarna är belysta men är små och plottriga och stundtals svåra att använda. Tyvärr skyms instrumenten när man fått till sin favoritkörställning med sänkt ratt och höjd stol. Instrumenten är digitala men tack och lov med analog avläsning med varvräknaren till vänster och hastighetsmätaren till höger.

Instrumentering och reglage är ett kapitel för sig. Det mesta sköts med touchkontroller i en digital display mitt på panelen. I Sverige är 8-tumsversionen standard på grund av att onlinetjänster är åtkomliga. De övriga två är på 6,5- och 10 tum. Det finns tillgång till röststyrning av vissa funktioner. We Connect är ett radio- och navigationssystem vilket är tillval.

Förvaringsmöjligheterna i hytten är så bra man kan begära, med ett undantag. Det som brister är att det saknas en arbetsyta bak på passagerarstolens ryggstöd. Finns som tillval, men borde vara standard i ett arbetsredskap. Hyfsat stora förvaringsfack i dörrarna. Dessutom en bra förvaringshylla ovanpå panelen framför föraren, men skärmen över denna borde varit större för att förhindra speglingar i vindrutan.

Mellan stolarna finns inte mindre än fem små fack för prylförvaring och här kan man även lägga mobiltelefonen för induktiv laddning. I taket ovanför vindrutan finns en bra förvaringshylla. Det finns även en förvaringslåda under passagerarstolen.

Caddyn har en komplett uppsättning krockkuddar som på en personbil, vilket kan tyckas vara självklart. Ja, men tyvärr inte i alla transportbilar.

Sikten framåt är god men begränsas snett framåt av vindrutestolparna. Solskydden klarar sin uppgift även vid sidoljus. De elmanövrerade ytterbackspeglarna är stora och ger bra siktfält bakåt – elektrisk infällning är tillval. Avsaknaden av genomsiktsruta i mellanväggen och fönster i bakdörrarna kompenseras vid backning av en under gynnsamma förhållanden tydlig backkamera. Under provperioden hade vi ingen nytta av den eftersom optiken mestadels var igensatt av is, snö och slask.

Vindrutetorkarna gömmer sig snyggt under motorhuven nedanför vindrutan när de inte används och sveper ett i stort sett ett bra fält förutom det sanslöst dåliga att de lämnar en i snitt fem centimeter osvept sektion till vänster mot den redan sikthämmande vindrutestolpen.

Värmen och ventilationen var snabb och effektiv med bra klimatanläggning, vilken är tillval. Manuell AC är standard. Den snabba uppvärmningen beror på att tillsatsvärme är standard.

Vår provbil var utrustad med VW:s sjustegade dubbelkopplingsautomat. Funktionen är suverän med snabba ryckfria växlingar. Känns nästan som när man kör en elbil. Det lilla reglaget i konsolen mellan stolarna är lättmanövrerat. En lätt petning för fram eller back. Bredvid en tangent för P-bromsen. Bättre blir det inte. Jo förresten, växelreglaget borde ha belysning så som övriga tangenter har. Vill man växla manuellt finns det bra paddlar under ratten. Växla ner till vänster och upp till höger. 

Under den tunga ljudisolerade motorhuven är det trångt, men påfyllningar och kontroller är väl markerade och åtkomliga, förutom lampbyte. Bra stänkplåt av plast under motorn. Är tillval, borde vara standard.

Läs fler TRANSPORTBILSTEST: Renault Master Z.E

Skåpet Skåpvolymerna har minskat något jämfört med hos förra generationen Caddy – från 3,2 respektive 4,2 kubikmeter till 3,1 och 3,7 kubikmeter. Sidodörren på Maxi är nu 84,6 centimeter bred mot tidigare 70,1. Man kan alltså lasta en europapall även från sidan. Bredden mellan hjulhusen har ökat till 123 centimeter varför en rutinerad truckförare kan precisionsplacera två pallar i skåpet.

Sidodörren glider lätt och ger bra åtkomst, men mellanväggen stjäl ca 15 centimeter av öppningen i midjehöjd. De asymmetriska bakdörrarna spärrar i 90 graders öppning men inte när de öppnas i 180 grader varför de lätt blåser igen eller stänger sig själva när bilen står i uppförsbacke. Skåpet kan låsas separat.

Trägolv är standard i Sverige liksom sex öglor att surra i. Skåpet är plåtrent liksom hjulhusen. Mycket bra belysning i skåpet med två ledlampor i taket. Tyvärr är de tillval.

Nya Caddy är utrustad med en mängd förarassistanssystem, som standard eller tillval. Fem av systemen är nya: Rear Trafic Alert som integreras i radarsensorerna bak, Emergency Assist (autobroms), Side Assist samt Trailer Assist som hjälper till att backa släpet. Travel Assist, en början till autonom körning, hjälper till med gas, bromsning och styrning. Front Assist, som är standard på alla Caddy, kan läsa av och tvärnita för trafik både framifrån och från sidan om något skulle dyka upp på den korsande körbanan.

På vägen är Caddyn en trevlig bekantskap med en bra elektromekanisk servostyrning och närmast personbilslika köregenskaper. Den är måttligt stötig, även med maxlastat skåp. Bilen klarar sin inte speciellt höga maxlast bra även om den med full last blir långsam i reaktionerna på rattutslag. Ljudnivån är normal – på motorväg vid 110 km/tim mätte vi upp 67 decibel på de två högsta växlarna, 67 decibel på femman och 70 på fyran. Vid 70 km/tim mätte vi upp 64-, 63- och 63 decibel på sexans, femmans och fyrans växlar. Vid 50 km/tim höll sig ljudnivån kring låga 60 decibel.

Bränsleförbrukningen var synnerligen måttlig. Över Transportnytts distributionsrunda inkluderande hastigheter från 30 km/tim upp till 90 km/tim samt åtskilliga stopp stannade förbrukningen med maxlastat skåp på blygsamma 5,1 deciliter per mil.

Ekonomi

Pris, inkl. moms:  287 875 kr. Vårt provexemplar: 415 500 kr. 

Fordonsskatt:  5 810 kr. 

Garantier: Nybil, 3 år, utan milbegränsning.  Rost, 12 år. Lack, 3 år. Elektronik, nej. Vagnskadegaranti, nej. Assistans, 3 år. 

Serviceintervaller: Max 5 000 mil. 

Teknik

Motor: Diesel. Rak 4 cyl. 16 vent. 2 överliggande kamaxlar. 1 968 cm3. Turbo.Common-Rail. Max effekt, 90 kW/122 hk vid 2 750-4 250 v/min. Max vridmoment, 320 Nm vid 1 600 -2 500 v/min.

Miljö: Euro 6d-ISC-FCM. Koldioxidutsläpp, Testcykel WLTP, 132 g/km.

Bränsleförbrukning: Testcykel WLTP. Bladand körning, 5,2 l/100/km. Låg, 6,7 l/100 km. Medium 5,0 l/100 km/tim. Hög 4,5 l/100 km. Extra hög, 5,4,9 l/100 km. Byggarens snittförbrukning med maxlast, 5,1 l/100 km. Bränsletank 50 liter. AdBlue-tank, 15 liter.

Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, drivning fram. Sjustegad automat. Stopp & Start.

Prestanda: 0-100 km/tim, Transportnytts provbil, ca 10,7 sek. Full last, ca 12,6 sek. Toppfart, 186 km/tim.

Säkerhet: Förarkrockkudde, passagerarkrockkudde och sidokrockkuddar är standard. Två huvudskydd. Trepunktsbälten med i höjdled justerbara övre bältesfästen samt bältesspännare och bältespåminnare även på passagerarplatsen.

Chassi: Hjulupphängning: Fram, McPherson-ben. Bak, stel med panhardstag, dubbla länkarmar, snedställda hydrauliska stötdämpare och skruvfjädrar. Styrning: elektromekanisk servo. Antal rattvarv 2,5. Vänddiameter, 11,4 m. Bromsar: skivor runt om, ventilerade fram. ABS-låsningsfria. Nödbromsassistans. Antispinn och antisladd. Backstarthjälp. Parkeringsradar fram/bak plus stort utbud av assistanssystem. 

Last och utrustning     

Mått och vikter: Längd/bredd/höjd 450,0/185,5 (210,0 med speglar)/181,9 cm. Axelavstånd/spårvidd fram-bak, 275,5/156,8-160,4 cm. Hjul, 205/60 R 16 96H. Tjänstevikt, 1 648 kg. Maxlast, 602 kg. Totalvikt, 2 250 kg. Max axelbelastning fram/bak 1 160/1 240 kg. Max sammanlagd bruttovikt, 3 750 kg. Taklast, 100 kg. Släpvagnsvikt, 1 500 kg.

Lastutrymme: Längd 164,8 cm. Bredd, 161,4 cm. Bredd mellan hjulhus, 123,0 cm. Höjd, 125,6 cm. Sidodörr höger. Bredd, 69,5 cm. Höjd, 109,6 cm. Bakdörrar. Bredd 123,4 cm. Höjd, 112,2 cm. Lastvolym, 3,1 m3. Lasthöjd över marken, 58,6 cm olastad, ca 54,0 cm med maxlast.

Jämförbara konkurrenter: Citroën Berlingo, Dacia Dokker, Fiat Dobló, Ford Transit Connect, Maxus e-Deliver 3, Mercedes Citan, Nissan eNV200, Nissan NV250, Opel Combo, Peugeot Partner, Renault Kangoo, Renault Express, Toyota Proace City.

Plus & Minus

+ Hög åkkomfort 

Bra sjustegad automatlåda

Låg bränsleförbrukning

Stort utbud av assistanssystem 

Bra förvaring i hytten

Bra ledbelysning i skåpet, tillval

Bra strålkastare, tillval

Oskyddat mot småskador

Strålkastarspolning saknas

Ratten kan skymma instrumenten

Bakdörrarna spärrar ej i 180 grader

Speglingar i vindrutan

Optik för backkameran sätts igen

Vindrutetorkare lämnar osvept sektion

Touchmanövrering i stället för tangenter

Christer Andersson
Redaktör Transportbilstestet och Transportbilsnytt

VWCaddy4web

Publicerad 2021-03-16 16:08 Uppdaterad tisdag, 16 mars 2021 16:26

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Köpa ny transportbil?

Transportbilsguiden 2021 

Transportbilsguiden 2021

Med alla transportbilar
upp till 3,5 ton

Pris 60:-

Beställ den här.