Världens tre rederiallianser inom containerfrakt har bara verkat sedan i april. Men redan nu märker kunderna av oligopolet, och försämringarna som det medför, ryter en företrädare för europeiska fraktkunder.
Hur världens containerfraktallianser till sjöss reducerades till tre i våras beskrev vi här. Och om man får tro Fabien Bequelin, policychef vid de europeiska fraktkundernas samarbetsorganisation European Shippers’ Council (ESC), så är konsekvenserna redan förfärande. Det framgår av en intervju publicerad på branschsajten Lloyds Loading List. Det är dags för myndigheter att kliva in med åtgärder, anser Fabien Bequelin. På två år har antalet globala containerrederiet minskat från 20 till 11.
Det har rått usla tider för rederierna i ett antal år, och många har Hanjins turbulenta konkurs förra året i färskt minne. Men i år är branschen på väg mot plus igen, enligt Fabien Bequelin, som beskriver att det sker efter en årlig rekorduppgång på uppskattningsvis 16 procent i världens genomsnittliga fraktpriser.
– För det första uppstår operativa bekymmer. Det blir svårare och svårare att organisera transporter när det finns färre och och färre partner – varav vissa till exempel inte bär farligt gods eller trafikerar en viss hamn, säger han till Lloyds Loading List.
– Sedan oroas vi över hur redarna tänker. Idag är de dessvärre inte upplagda för samarbete med sina kunder. De lever i sin bubbla och fattar beslut för sitt eget bästa utan att se till kundernas intresse, till varorna eller ens till andra intressenter i kedjan, vilket är ett stort problem.
– Relationen mellan rederier och kunder är inte i balans, och det kan inte inte förbli på det här viset.
kvar inom containertransporter känner varuägarna nu av