Flexqube, som tillverkar ombyggbara materialhanteringsvagnar, växte starkt under 2018. Dock med ökad förlust på sista raden.
För helåret 2018 ökade nettoomsättningen med 138 procent till 68,9 miljoner kr. Orderingången ökade med 71 procent till 63,7 miljoner kr. Resultatet före skatt minskade till -6,9 miljoner kr från -3,0 året innan.
Göteborgsbaserade Flexqube beskriver sig självt som ett litet företag mitt uppe i en omställning från att ha varit en mycket liten aktör i branschen till att bli ett välbekant varumärke och nämner USA, Mexiko och Tyskland som allt starkare marknader.
Resultatet påverkades negativt i fjärde kvartalet av kostnader i samband med omstrukturering av distributionscentret i USA och nedskrivning av en del äldre artiklar i varulagret. Man tvingades bygga om leverantörskedjan och utvidga distributionscentret.
Flexqubes egen automationslösning eQart har enligt företaget rönt stort intresse bland existerande kunder och man hoppas presentera produkten på marknaden under första halvåret i år. Det blir ett helt unikt erbjudande på marknaden med en annorlunda produkt som har stora möjligheter att bidra positivt till tillväxten framöver, skriver företaget i sin bokslutskommuniké.
Flexqube samarbetar med tyska Still kring att leverera vagnar till Stills Liftrunner-system för tågfurnering. Diskussioner pågår nu om ett formaliserat avtal avseende distribution och försäljning av Stills produkter inom Liftrunner-segmentet på den nordamerikanska marknaden. Under förra året gjordes enstaka affärer med Liftrunner-produkter och Flexqube ser stora möjligheter för denna produktkategori om ett avtal går i hamn.
Bland sina kunder har Flexqube Volvo Cars, Autoliv, Scania, Whirlpool, Eberspächer och Oshkosh.