Trots fortsatta störningar i de globala godsflödena ökade godsvolymerna i Göteborgs hamn under årets tredje kvartal. Såväl container- som roro-trafiken visar positiva siffror.
På containersidan ökade volymerna med 16 procent under månaderna juli-september jämfört med motsvarande period förra året — detta trots de pågående problemen i den internationella godstrafiken. Enligt Göteborgs Hamn beror detta till stor del på att APM Terminals, som driver containerterminalen, har satt in extra resurser för att kunna ta emot extraanlöp och försenade fartyg.
God balans
En annan viktig orsak uppges vara att balansen mellan importerade och exporterade containers i Göteborgs hamn är i det närmaste 50-50.
Enligt Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn AB, innebär detta att en importcontainer som töms snabbt kan lastas med exportgods och vice versa.
– Det gör att den globala containerbristen inte får samma effekt i Göteborg som i många andra hamnar. Det är också en viktig faktor i att vi också tagit marknadsandelar under året, på bekostnad av svenska hamnar som är främst import- eller exportinriktade, säger Elvir Dzanic i ett pressmeddelande.
Ökning även på roro-sidan
Den intraeuropeiskaa rorotrafiken i hamnen – alltså den trafik som tar rullande gods till och från Storbritannien, Danmark, Tyskland och de centraleuropeiska hubbarna Gent och Zeebrugge i Belgien – ökade med totalt nio procent under årets tredje kvartal. Samtliga marknader uppges visa en positiv utveckling.
När det gäller energiprodukter ökade volymerna av dessa med sex procent under juli-september, samtidigt som torrbulk (sand, grus och projektplaster som byggelement, rör, brodelar och husmoduler) ökade med fem procent — då gäller det dock januari till september. Ökningen av dessa produkter uppges bland annat bero på att många de komponenter som används i pågående infrastrukturprojekt i Göteborg kommer in sjövägen.
Minskad fordonshantering
Hanteringen av nya fordon i hamnen minskade dock med 9 procent under det tredje kvartalet, vilket till stor del uppges bero på den globala halvledar- och komponentbrist som fortsätter skapa störningar i fordonsindustrin.
För helåret till och med september har dock volymerna ökat med 22 procent, och Göteborgs hamn fortsatt är Sveriges största bilhamn.
Fler järnvägstransporter
Beträffande järnvägstransporterna till och från hamnen ökade dessa med tolv procent under årets tredje kvartal, något som dels beror på en ökad trafik och extratåg i det befintliga systemet, dels på att helt nya destinationer har tillkommit.
Läs mer om järnvägstransporterna till och från Göteborgs hamn i kommande nummer av Transportnytt, där vi pratat med hamnens försäljningschef Claes Sundmark om nya Sveaterminalen — en terminal som tar emot skogsprodukter via huvudsakligen järnväg. Nummer 9 av Transportnytt anländer till prenumeranterna den 16 november.