Wasa Line-färja säljs till sydligare breddgrader

Wasa Lines färja Wasa Express som i vår ersätts med en nybyggd färja. Foto: Wasa Line Wasa Lines färja Wasa Express som i vår ersätts med en nybyggd färja. Foto: Wasa Line

När Wasa Line tar sin nya färja M/S Aurora Botnia i trafik i vår så säljs M/S Wasa Express. Och köparen kommer sätta henne i trafik i ett sydligare innanhav.

I vår ersätter rederiet Wasa Line sin färja M/S Wasa Express – som trafikerar linjen Umeå-Vasa – med nya fartyget M/S Aurora Botnia som just nu färdigställs på varvet Rauma Marine Constructions i finska Raumo.

M/S Wasa Express ägare (svensk-finska Kvarken Link) har sålt fartyget till företaget UME Shipping i Förenade Arabemiraten, som när M/S Aurora Botnia tas i trafik kommer att flytta M/S Wasa Express till Röda Havet där hon ska gå i reguljär trafik.

M/S Wasa Express sattes i trafik första gången 1981, då under namnet M/S Travemünde. Innan M/S Wasa Express såldes till Wasa Line gick hon i trafik hos Rederi AB Gotland under namnet M/S Tjelvar.

BILDEN T H: Wasa Liners nya fartyg M/S Aurora Botnia som just nu färdigställs på varv och tas i trafik i vår. Foto: Wasa Line

FAKTA M/S Aurora Botnia AuroraBotnia

Bränsle: Anpassad för drift på flytande naturgas/biogas

Dimensioner: 150,0 x 26,00 x 6,10 m

GT/ DWT: 24300/ 3500

Maskineri: 4 st Wärtsilä 8V31 dual fuel.

Effekt: 16896 kW

Marschfart: 20 knop

Passagerare: 800

Antal passagerarhytter: 68

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2020-12-30 16:50 Uppdaterad onsdag, 30 december 2020 16:59

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!