”Vissa kunder vill bara ha frakt från A till B”

(Bild: Fraktabilligt) – Många kunder vill bara boka från A till B så vi byggde en tjänst som utgår ifrån adresser, vikt och mått, säger Fredrik Larsson och Andreas Solklippa som driver nätspeditören Fraktabilligt. (Bild: Fraktabilligt) – Många kunder vill bara boka från A till B så vi byggde en tjänst som utgår ifrån adresser, vikt och mått, säger Fredrik Larsson och Andreas Solklippa som driver nätspeditören Fraktabilligt.

Maximal enkelhet för fraktköparen är idén bakom Fraktabilligts webbaserade speditionstjänst. Kunden behöver inte ens veta vilket fraktföretag som transporterar varan, tycker grundarna.

[Läs även Transportnytts översiktsartikel om nätbaserade speditörer, publicerad före jul.]

– Vi kommer från att ha jobbat med förhandling av fraktavtal åt större kunder. Då har vi också sprungit på kunder som säger ’jag vill inte hålla på med avtal, förhandlingar och drivmedelstillägg, jag vill bara boka från A till B’, återger Fredrik Larsson, den ene av två entreprenörer bakom Fraktabilligt.

– Så vi fick idén att bygga en tjänst på nätet som bygger enbart på varifrån du vill skicka något och vart, och på vikt och mått.

Fraktabilligt startades för omkring tre år sedan, och bygger på samma princip som de flesta likartade tjänster: På en enkel sajt, där man inte ens behöver logga in för att se priserna, matar fraktköparen in till- och frånadresser samt försändelsens mått och vikt, och får på några sekunder ut de mest förmånliga förslagen. I detaljerna, där tjänsterna kan skilja sig åt, tycks Fraktabilligt sätta enkelheten framför allt annat. Av de tänkbara resultaten visas högst ett alternativ för frakt via utlämningsombud, högst ett alternativ för normalsnabb hemleverans etc. Köparens val i sista ledet reduceras alltså till ett val mellan olika slags transporttjänster, och Fredrik Larsson betonar att han inte ser sin tjänst som en jämförelsesajt.

Det kan vara något av de stora speditörsnäten som i slutänden utför transporttjänsten. Men till skillnad från exemepelvis Sendify lyfter Fraktabilligt inte alls fram dessa och deras varumärken inför kunderna.

– Det är vi som tar det fulla ansvaret för transporten gentemot kunden, och transportörer vill inte alltid bli uthängda med att de är billigast, säger Fredrik Larsson.

– I somras hade vi lite problem med en transportör. På två månader anlitade vi dem inte, men det var inget som våra kunder märkte, säger han och tillägger att han ser det som en styrka för Fraktabilligt att företaget kan ta itu med sådana kvalitetsproblem på ett sätt som de enskilda kunderna inte vill lägga sin tid på.

Vid sidan av själva transporterna vill Fraktabilligt klä även kringtjänster i sitt eget varumärke, inte minst transportförsäkringar med priser som företaget kunnat förhandla sig ned till i kraft av sina fraktköpares samlade volym.

Till sina kunder räknar Fredrik Larsson även ett antal större företag. Vissa har möjligen egna fraktkontrakt för större flöden men kan ha behov av enkla tjänster som Fraktabilligt för diverse transporter som de är mindre vana vid.

– Vår viktigaste målgrupp är mindre och medelstora transportköpare.

Alexander Kristofersson

Publicerad 2016-01-12 14:28

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!