”Viktigt att Sverige hänger med”

Det 838 meter långa godståget framfördes av tågoperatören TX Logistik.  Foto: Trafikverket Det 838 meter långa godståget framfördes av tågoperatören TX Logistik. Foto: Trafikverket

Trafikverket har testkört ett superlångt tåg från Malmö till Frövi. Nu planeras för fortsatta tester. 

Testet genomfördes natten till den 9 maj och bestod av ett 838 meter långt godståg. Tåget kördes av tågoperatören TX Logistik och var fullastat med varor för Coop. Tåget bestod av 24 ledade kombivagnar innehållande 48 semitrailrar och hade en totalvikt, exklusive lok, på 2 024 ton. 

I nuläget är det endast tillåtet med maximalt 630 meter långa tåg på de flesta banorna, med undantag för exempelvis Malmbanan mellan Narvik och Luleå där tågen får vara 750 meter långa. Långa tåg tillåts i flera länder exempelvis i Finland, Danmark, Tyskland och Frankrike. Enligt Trafikverket har EU har dessutom beslutat att minst 740 meter långa tåg ska vara tillåtna på det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) senast 2030.

Vill köra mer på järnväg
Testtåget var alltså lastat med Coop-varor och kördes på en linje där det sedan 13 år tillbaka går ett dagligt Coop-tåg. Från Coops sida ser man bara fördelar med längre tåg. 

— På Coop har vi kört mat och andra varor på tåg sedan 2009. Idag går över 30 procent av våra transporter på tåg i Sverige men vi vill köra ännu mer på järnväg. Ett effektivt sätt att öka transporterna vore att få tillstånd att köra längre tåg, därför var det viktigt för oss att delta i det här testet, kommenterar Peter Rosendahl, transportchef på Coop Logistik.

Bromstester i 120 km/h
Under testet genomfördes bromstester på utvalda platser i hastigheter på upp till 120 km/h, vilket ger kunskaper om hur lång bromssträcka ett tåg behöver under olika förhållanden.

Trafikverket planerar nu för fortsatta tester i Sverige, inklusive ytterligare bromsprov, för att visa på möjligheten att öka kapaciteten med hjälp av längre, tyngre och snabbare godståg.

– Det är viktigt att Sverige hänger med och agerar. Längre tåg ökar bankapaciteten vilket är särskilt viktigt med tanke på hur trångt det är på spåren. Det skulle även bidra till ökad punktlighet, både för person- och godstrafik, kommenterar Trafikverkets projektledare Michel Gabrielsson.

Fotnot: ett liknande test med ett 832 meter långt tåg genomfördes förra året, den gången från Maschen i Tyskland till Malmö, då bara i 100 km/h.

Lars Andersson E-mail:
Publicerad 2022-05-11 10:15 Uppdaterad onsdag, 11 Maj 2022 11:01

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria måndagar och torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för e-post från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Läs Truck- och lagerhandboken på nätet

Senaste Transportnytt

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021

Cron Job Starts