Kombinationen av kinesiskt nyår och överkapacitet på haven bäddar för låga spotmarknadspriser på containerfrakt till och från Asien under närmaste månaderna, bedömer analysföretaget Drewry.
Vid det kinesiska nyåret, som i år infaller fredagen den 16 februari, stänger många fabriker för någon vecka. Inför det ser de till att skeppa ut mer gods än vanligt, vilket leder till en spik i transportpriserna, inte minst hos containerrederierna. Under ledigheterna och även veckorna efter dem minskar efterfrågan sedan markant, och transportpriserna når låga nivåer.
I en kortfattad artikel har Drewry tagit en närmare titt på hur företagets eget veckovisa fraktprisindex WCI har rört sig i samband med det kinesiska nyåret under de sju åren från 2012 till i år, från sex veckor före, till sex veckor efter (vilket ännu inte kan mätas för i år). Till nyår har priset i samtliga undersökta fall gått upp, och efter nyåret har priserna över sex veckor backat under samtliga år utom ett. Undantaget var 2012 då priset fortsatte uppåt väsentligt även efter nyåret.
I år har Drewrys WCI, på de sex veckorna inför kinesiska nyåret, gått upp från cirka 1200 dollar för en 40-fotscontainer till cirka 1500 dollar, det vill säga 25 procent. Procentuellt är det i linje med de två föregående åren. Men vad avgör vart priset tar vägen efter nyåret? Här ser Drewry en viktig förklaringsparameter i balansen mellan utbudet och efterfrågan av containerfartygskapacitet. Och där beräknar Drewry att överkapaciteten i år blir den största av alla sju uppmätta år – till och med större än 2016, då WCI gick ned hela 41 procent efter det kinesiska nyåret.
Spotmarknadspriserna under veckorna efter det kinesiska nyåret ses som viktiga inte minst för att de ofta också ligger till grund för kontrakt som under våren sluts inför resten av året.
I ljuset av den fortsatta och till synes förvärrade överkapaciteten i världens samlade containerfartygsflotta förutspår Drewry att rederiallianserna kommer att behöva ställa in turer för att hålla upp beläggningen.