Turkisk kombitransportör startar Sverigekontor

(Skärmdump från ekol.com) Bil–båt–tåg–båt–bil blir grundreceptet när turkiska Ekol expanderar i Norden med eget kontor i Göteborg. (Skärmdump från ekol.com) Bil–båt–tåg–båt–bil blir grundreceptet när turkiska Ekol expanderar i Norden med eget kontor i Göteborg.

Multimodala transporter mellan Norden och Turkiet blir specialiteten för det Nordenkontor som Ekol nu etablerar i Göteborg. Ekol har totalt 7000 medarbetare och 1 miljon kvadratmeter lageryta – men har i Sverige hittills varit mest omskrivet i samband med misstankar om cabotagebrott i transporter för Lindex, Kappahl och Volvo.

Chef för den nordiska verksamheten blir Jarmo Halonen, tidigare bland annat chef för Itella Logistics och Finlandschef för svenska speditören Greencarrier. Han siktar på 30 anställda inom två år, och motsvarande 300 miljoner kronor i omsättning innan år 2020 är slut.

Ekol är en av Europas stora aktörer inom multimodala transporter, det vill säga transporter av trailrar eller containrar med kombinationer av båt, tåg och lastbil. Ryggraden i tjänsterna gentemot nordiska kunder blir tågrutten mellan Trieste vid Adriatiska havet och Kiel vid Östersjön. Till och från dessa hamnstäder går godset på rorofartyg. Ekol driver två hamnar, har 6 rorofartyg, kör 48 blocktåg i veckan och låter dra gods med sin flotta på 5 500 fordon.

Transporttjänster för fulla och delfyllda enheter såväl som samlastningstjänster ska erbjudas, först framför allt mellan Norden och Turkiet respektive Mellanöstern, men så småningom med Europatäckning är tanken.

Ekols lastbilstransporter inom Sverige av gods som kopplats på i Malmö och Göteborg har vid flera tillfällen väckt misstankar om olagligt cabotage. Transportnytt återgav 2015 hur Greencarrier slutade anlita Ekol under oklarhet om huruvida dragbilsinsatserna i Sverige var lagliga. Då nämndes Lindex och Kappahl som stora slutkunder. Polisens brottsutredning i frågan kom dock att läggas ned.

Nu under december kom Ekol att figurera i en rad fall av misstänkta regelbrott, vilket tidningen Proffs har följt i detalj. Nu är det framför allt Volvo som fått stå till svars som varuägare. Men medan Ekol är ansvarig som speditör är det oftast underanlitade åkerier som utför de omtvistade transporterna. Att Ekol ska få bättre kontroll över den lokala verksamheten är en av anledningarna till att öppna det svenska kontoret, skriver Proffs, som talat med Ekols nye Nordenchef Jarmo Halonen.

– Vi tar verkligen detta mycket allvarligt, säger han till Proffs.

Publicerad 2018-01-10 12:31:08

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

23 apr
Cemat
Hannover, Tyskland
02 maj
16 maj
Transbaltica
Lithuanian Exhibition Centre (Litexpo), Vilnius, Litauen.  
29 maj
Breakbulk Europe
Messe Bremen, Bremen, Tyskland.
29 maj
Pactec
Helsingfors, Finland