Tidningsbud ger Bring 450 000 nya brevlådor

(Bild: NTM Distribution) Brev och paket kommer att delas ut med morgontidningen i NTM:s närtverk. (Bild: NTM Distribution) Brev och paket kommer att delas ut med morgontidningen i NTM:s närtverk.

Norrköpings Tidningar-koncernen ställer sin distributionsapparat till Brings förfogande i och med ett samdistributionsavtal. Efter det tillägget – i Östergötland, Norrbottens län, Uppland och Västervik – täcker Bring Citymails brevdistribution över 70 procent av Sveriges hushåll.

Vi skickar mindre brev och allt färre prenumrerar på papperstidningar. Men den växande e-handeln, som skickar största antalet försändelser som brev under 2 kilo, gör lokala morgontidningsdistributörer till populära samarbetspartner för de stora transportföretagen.

Nästa år ska post och paket som skickats med Bring börja delas ut med morgontidningen i de nya samarbetsområdena. Sedan tidigare har Bring Citymail likartade upplägg i Stockholm, där företaget äger hälften av Pressens Morgontjänst, och i ett samarbete med sydsvenska Tidningsbärarna som inletts i år.

Vintern 2014 påbörjade Brings konkurrent DB Schenker, i sin konsumentleveransdel Privpak, ett samarbete med landets tidningsdistributörer genom deras rikstäckande marknadsföringsbolag MTD (tidigare Morgontidningsdistribution, sedermera omdöpt till Morgontidig distribution). Och nu går Bring alltså direkt på den utförande verksamheten i områden som grovt räknat sammanfaller med tre län: Norrbotten, Uppland och Östergötland. För Gotland finns ett samarbete sedan tidigare. I dessa områden ingår såväl ledande tidningar som distribution i koncernen NTM, Norrköpings Tidningars Media. Genom samarbetet med NTM når Bring 450 000 brevlådor.

– Bring stärker sitt koncept och vi får mer att göra på befintliga slingor, säger NTM Distributions vd Jan Persson till Transportnytt, och berättar att han på sikt ser potential för jättevolymer inom samarbetet.

Enligt Jan Persson står morgontidningarna för 70–75 procent av volymen i NTM:s nuvarande distribution, och resten utgörs av allt ifrån veckotidningar till brev. Till utvecklingsområdena hör som sagt distanshandelsflödena. En särskild nisch som Jan Persson framhåller är morgontidiga transporter av varor till hantverkare exempelvis på glesbygden.

Alexander Kristofersson 

Publicerad 2015-11-05 09:20

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Cron Job Starts