Taket sänktes innan Bythjul flyttade in

En trailer fylld med däck har anlänt. Två personer klarar att lossa manuellt på ungefär tre timmar. (Bild: Mats Udikas) En trailer fylld med däck har anlänt. Två personer klarar att lossa manuellt på ungefär tre timmar. (Bild: Mats Udikas)

E-handelsföretaget Bythjul har flyttat till ett nytt lager norr Stockholm. Men däckhantering ställer särskilda krav på hanteringen. Bland annat fick innertaket i den 11 000 kvm stora anläggningen sänkas på grund av brandnormerna.

Vid årsskiftet flyttade e-handlaren Bythjul sin distributionscentral från Norrköping till Brunna och man tog över lagerdriften i egen regi. Det nya lagret rymmer minst 100 000 däck, vilket ställer särskilda krav på brandsäkerheten. Sprinklersystemet är förstärkt och dessutom har fastighetsägaren NREP Logicenters tvingats sänka innertaket eftersom brandsäkerhetsnormerna förutsätter en takhöjd på 11,5 meter, inte högre.

Transportnytt 3-2019 som nu kommit ut, ägnas åt brandsäkerhet i lager och åt sprinklersystem. Så här under däckbytarsäsongen (åtminstone i Mellansverige) har vi tittat närmare på hur däckhanteringen hos Bythjul går till. Det skiljer sig en del från annan logistik.

Tidningen kan beställas från prenumerationsavdelningen eller hämtas digitalt från Buyandread.

Publicerad 2019-04-11 10:55

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Kalendarium

05 mar
10 mar
10 mar
Logimat
Stuttgart, Tyskland
11 mar
Logistics CIO Forum Europe 2020
Amsterdam, Nederländerna
14 mar
9th Cool Supply System & Solutions
Amsterdam, Nederländerna