”Sverige har varit ett föregångsland i reformeringen av järnvägen och Sverige bör intensifiera sitt arbete inom EU för en öppen europeisk järnvägsmarknad”. Det skriver Näringslivets Transportråd i en kommentar till utredningen om järnvägens organisation och ger därmed ett starkt stöd till de senaste årens omregleringar av landets järnväg.
Näringslivets Transportråd ställer sig tydligt bakom de stora omorganisationerna som skett i järnvägssystemet. Det framgår av en kommentar till det första delbetänkandet i Gunnar Alexanderssons utredning om järnvägens organisation ”En enkel till framtiden (SOU 2013:83)”.
Utredningen kom till efter beslut i riksdagen på grund av problemen med bristande tillförlitlighet med bland annat stora förseningar i järnvägssystemet.
I sin kommentar ser Transportrådet mycket positivt på utredningens rekommendationer om åtgärdsprogram för förbättrade gångtider, punktlighet, effektivare marknadsanpassningar och information. Transportrådet vill att det arbetet ska drivas skyndsamt och medverkar gärna.
Transportrådet avstyrker däremot ett förslag i delbetänkandet om att införa ramavtal för infrastrukturkapaciten. Ramavtal är inget som bidrar till ökad flexibilitet, enligt Transportrådet. Istället innebär det att kapacitetsutrymme på spåren låses upp och att godstrafikens behov inte beaktas.
I sin kommentar vill Transportrådet att utredningen som nu fortsatter också ska:
• undersöka möjligheten att använda längre och tyngre tåg
• se över planeringsmetoderna för spårtilldelning så de blir mer dynamiska,
• ta fram mer rättvisa metoder för att värdera godstransporternas samhällsnytta,
• göra en översyn av vilka effekterna för näringslivets konkurrenskraft blir av höjda banavgifter och signalsystemet ERTMS, samtidgt med kostnader för EU:s svaveldirektiv och andra miljöavgifter,
• göra översyner av organisationen av terminalanläggningarna för jänvägen och av Trafikverkts regionala organisation.