Stockholm Norvik tog emot sitt första containerfartyg

Marknadschef Johan Wallén (t v) och styrelseordförande Fredrik Lindstål i Stockholms Hamnar övervakar Norviks första anlöp av ett containerfartyg. (Bild: Mats Udikas) Marknadschef Johan Wallén (t v) och styrelseordförande Fredrik Lindstål i Stockholms Hamnar övervakar Norviks första anlöp av ett containerfartyg. (Bild: Mats Udikas)

Stockholms nya hamn Norvik har öppnat och tagit emot sitt första containerfartyg. Unifeeders fartyg Tunadal blev först med att lägga till vid den nya kajen.

Tunadal är ett mindre matarfartyg med kapaciteten 880 teu (motsvarande tjugofotscontainrar). Fartyget lämnade Hamburg tidigare i vecken för att sedan gå till Bremerhaven och Norrköping. Efter  Norvik går fartyget vidare till Helsingfors. Några hundra containrar lossades och lastades i Norvik under anlöpet.

Öppnandet av Norvik innebär att containertrafiken till Stockholm har flyttats från frihamnen, granne med innerstan. Området kommer nu att förvandlas till exklusiva bostadskvarter. Stockholms Hamnar behåller dock kajerna.

Norvik har kunnat öppna efter en mångårig miljöprövning som överklagats i ett par instanser. In i det sista fördröjde coronakrisen det första anlöpet med några veckor. Men det kunde ändå äga rum i maj månad, vilket har varit utlovat under en tid.

– Det känns fantastiskt att äntligen kunna öppna Stockholm Norvik Hamn och att vi kan säkerställa hållbara godstransporter till och från Mälardalen för en lång tid framöver, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholms Hamnar. Han deltar i en improviserad intervjustund tillsammans med Fredrik Lindstål, c, som är styrelseordförande i Stockholms Hamnar.

Containerterminalen drivs av den Hongkongbaserade terminaloperatören Hutchison Ports. Lawrence Yam som är vd för terminalen i Stockholm säger enligt ett pressmeddelande från hamnen att han ser fram emot att kunna ge kunderna den bästa servicen i en hamn, med en effektiv infrastruktur och toppmodern utrustning.

Stockholms Hamnar framhäver att Norvik ligger nära de stora farlederna och har ett naturligt djup på 16,5 m. Läget för hamnen ger goda möjligheter att transportera gods sjövägen så nära slutdestinationen som möjligt.

I Norvik finns också en roroterminal som är väg att färdigställas. Den kommer att användas för rena godslinjer och uppges bli klar redan under året. Roroterminalen ska drivas i egen regi av Stockholms Hamnar. 

Mats Udikas

Publicerad 2020-05-27 11:48

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Cron Job Starts