Sommarläsning: Plasten stärker sin roll i returflödena

Mekonomen använder sleevesystemet med svep och pall för leveranser mellan centrallager och butiker. När emballaget är tömt viks det ihop och läggs ner i ett tråg som sitter ihop med pallen. (Bild: Nycopac) Mekonomen använder sleevesystemet med svep och pall för leveranser mellan centrallager och butiker. När emballaget är tömt viks det ihop och läggs ner i ett tråg som sitter ihop med pallen. (Bild: Nycopac)

Mekonomenkedjan använder sedan några år ny typ av transportförpackning för leveranserna mellan centrallager och butiker. Emballagets väggar består av ett flexibelt treskikts plastmaterial som är lätt och styvt.

Träpallen med pallkrage är den mest använda transportförpackningen. Men tunga träemballage ersätts i allt större utsträckning av andra alternativ. Särskilt i returflöden får plasten en större roll.

På marknaden finns två huvudsakliga lösningar för ihopfällbara returemballage av plast. Dels de formsprutade boxar som ursprungligen utvecklades för bilindustrin. Dels en lösning med så kallade ”sleevesystem”, som utnyttjar svep av lätta och styva plastmaterial, tillsammans med en plastpall som bottenplatta.

Den hopfällbara formsprutade pallboxen eller pallcontainern började användas för transporter mellan underleverantörer och huvudfabriker i bilindustrin.

Bland annat tog den svenska plasttillverkaren Perstorp – som numera är en del av Schoeller Allibert – en fällbar plastbox för biltillverkaren Ford. Det är en del av grunden till företagets produktserie av fällbara boxar. Boxarnas botten är i pallstorlek. Lastkapaciteten är omkring ett halvt ton eller mer, beroende på utförande.

Boxarna finns i en rad varianter och olika tillbehör från ett antal tillverkare. Den grundläggande idén är att returemballaget ska kunna fällas samman till en bråkdel av sin volym och sedan skickas tillbaka till leverantören. Transportemballaget återanvänds i ett slutet flöde.

Boxarna är uppbyggda av formsprutade plastdetaljer av polypropen. Tillsammans utgör delarna en komplett enhet med botten och väggar. Underdelen är utformad så att boxen kan lyftas och hanteras med gaffeltruck

IPG, Intelligent Packaging Group i Halmstad är ytterligare en tillverkare av pall och transportemballage i plast. Företaget utvecklar och säljer bland annat den här typen av fällbara boxar och äger sina konstruktioner. Men produktionen sker hos underleverantörer.

En lösning som blivit vanligare under de senaste fem, tio åren är att bygga en transportförpackning i plast med en pall, ett hopfällbart svep samt ett lock. Svepet eller ”sleeven” är tillverkad av ett treskikts plastmaterial där mellanskiktet antingen består av kanaler eller bubblor och med släta ytterskikt. Bubblorna eller kanalerna gör materialet lätt och styvt och därför lämpligt att ersätta pallkragar av trä

sleeve vagg web

Skivorna som används i svepen är av polypropen och uppbygggt i tre skikt. Nycopac använder en skiva där mellanskiktet är format som bubblor. I andra varianter består mellanskiktet av kanaler. (Bild: Nycopac)

Svepet viks upp och sätts ner i ett spår längs kanten på en pall, ofta med hel botten, som är särskilt anpassad för den här tillämpningen. Alternativt håller ett tråg med låga kanter svepet på plats och fungerar som ett gränssnitt mot pallen som kan vara av trä eller plast.

Bilverkstadskedjan Mekonomen, Arvid Nilsson som tillverkar fästelement och det medicintekniska företaget GE Healthcare är några företag som använder sleevesystemet med svep och pall. IPG har gjort leveranserna till Arvid Nilsson och GE Healthcare, medan Nycopac levererat till Mekonomen. Wellplast har gjort leveranser till Bostik och till fordonsindustrin

Enligt Nycopac är de främsta fördelarna med ett svep på en pall är att det väger lätt, är kompakt i returfrakten och har genom sin tålighet en mycket lång livslängd. Hopfälld är svepet med locket på bara 80 mm hög. Detta skiljer sleevesystemet med plastsvep från ett med svep i wellpapp, vilket oftast är en engångslösning.

En fördel med lösningen är att det finns stora möjligheter att göra kundanpassningar i både långa och korta serier. Man kan variera höjden, montera en eller två plockluckor, sätta dit etikettsfickor och trycka på loggor.

Höjden på emballaget är också mycket flexibel och beroende på pallstorlek. För en europapall är maxhöjden på emballaget omkring 1150 mm enligt Nycopac, Vikten är 11-18 kg, beroende på materialtjocklek och höjd. Pallens vikt tillkommer.

Wellplast är ensam tillverkare i norra Europa av det treskikts plastmaterial som används för svepet. Företaget gör också efterbearbetning, skär till, trycker, falsar, fogar och svetsar samman efter beställarnas specifikationer. Wellplast har också utvecklat ett eget förpackningssystem baserat på korrugerad plast och andra komponenter.

Nycopac är en emballagetillverkare som också utvecklat ett eget sleevesystem som kallas Nycosleeve. Systemet bygger på att ett tråg av plasten polykarbonat (PC) håller svepet på plats. Tråget kan enkelt anpassas till olika typer av standardpallar. Det gör att skadade delar enkelt och billigt kan bytas ut.

Tråget är tätt för att skydda godset mot smuts och damm. Dräneringshål kan dock finnas. Ett lock ingår i lösningen. När emballaget är fyllt bandas det för att hålla ihop.

Wellplast använder en egen plastpall med ett slätt däck och spår för svepet längs kanten. Ett lock sluter till emballaget när det är fyllt. Lösningen kallas PPC–S, ”Pallet with sleeve”.

Samma plastpall används också tillsammans med Wellplasts emballagelösning av hopfällbara pallkragar av plast med höjden 200 mm. Den lösningen kallas PPC–F, ”Pallet with frames”. Pallkragarna är gjorda så att de kan vikas undan en och en, utan att de behöver tas bort.

PPC-S och PPC-F marknadsförs som ett gemensamt system. PPC-S, uppges klara en dynamisk belastning på 700 kg. Det betyder att de kan ställas i en stapel med tre i höjd i en lastbil, om maxvikten på varje box är 350 kg. Pallkrageemballaget PPC-F klarar en dynamisk belastning på hela 2000 kg.

IPG, Intelligent Packaging Group har en standardlösning kallad Miljöpack med svep av 10 mm tjockt plastmaterial. Den väger 28 kg inklusive plastpall. Svepet är omkring 730 mm högt, men höjden kan anpassas. Emballaget rymmer 700 liter. Den klarar en dynamisk belastning på 1000 kg.

IP Group ihopvikt IMG 2329 web

Här har fem tomma plastemballage, bestående av svep, lock och pall, vikts ihop och gjorts klara för returtransport. (Bild: IP Group)

Schoeller Alibert som har ett mycket stort utbud av fällbara formsprutade pallboxar med varumärket Magnum för stora laster och tung användning. Företaget har även en standardlösning med plastsvep som kallas Boxerpac. Med en höjd på 905 mm rymmer den 984 liter och är specificerad för en last på 500 kg.

På Schoeller Allibert menar man att det egentligen inte finns något konkurrensförhållande mellan de olika lösningarna. De är bra för olika tillämpningar. Pallboxarna i formsprutad plast klarar exempelvis bulklaster bättre. Där uppstår nämligen ett visst tryck mot innerväggarna.

Ingen av de fyra leverantörerna offentliggör några listpriser för sina lösningar. Priserna är helt beroende på storleken på beställningen. Alla leverantörerna menar också att inköpspriset är av mindre vikt. Det som är avgörande är kostnadens under emballagets livslängd. Det vill säga hur många rutter transportemballaget klarar under sin livstid. Även när det gäller livslängden är det svårt att få ett svar.

– Det beror på hur emballaget hanteras. Det finns ingenting som inte en truckförare klarar att köra sönder.

Men 150 – 200 turer och en livslängd på 8-10 år bör ett transportemballage av plast klara.

En tumregel för prisnivån är att inköpspriset för en formsprutad fällbar box av plast hamnar omkring två till tre gånger högre än för ett emballage som består av en träpall inklusive pallkragar. Det skulle innebära någonstans kring 1300 - 1500 kronor.

Mats Udikas

(Artikeln publicerades första gången i Transportnytt 2-2018)

Publicerad 2018-07-19 06:17:14

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

17 okt
BVL International Supply Chain Conference
Intercontinental och Pullman Berlin Schweizerhof, Berlin, Tyskland. 
24 okt
Supply Chain Innovation Summit
Chicago, Illinois, USA.
29 okt
3PL & Supply Chain Summit Europe
Hilton, Düsseldorf, Tyskland. 
05 nov
Logistik & Transport med Truck-SM
Svenska Mässan, Göteborg.
06 nov
Transport & Logistics
Rotterdam Ahoy, Rotterdam, Nederländerna.