När självkörande fordon bryter mot bestämmelser bör det vara billeverantören, inte ägaren, som får stå till svars främst. Det skriver Sveriges Åkeriföretag i sitt remissvar på regeringens utredning.
Ansvaret för självkörande bilars fel ska först läggas i knät på tillverkaren eller den som har salufört bilen, anser åkeriernas branschförening. Om ägaren eller brukaren av fordonet har orsakat överträdelser bör fordonstillverkaren få utkräva ersättning från denna i sin tur – i stället för att hackordningen skulle bli den motsatta.
– Ett automatiskt körsystem är så avancerat i sin utformning att det skulle bli oerhört skev styrkefördelning att lägga utredning på ägaren/brukaren, som till exempel arbetar med helt andra uppdrag såsom åkeriverksamhet, att utreda och felsöka i system, säger Sveriges Åkeriföretag teknikchef Mårten Johansson i ett pressmeddelande.
Obalansen försvåras ytterligare av storleksskillnaden mellan de stora fordonstillverkarna och de oftast små åkerierna, framhåller organisationen, som även lyfter fram att åkeriföretag som utsätts för sanktioner drabbas mycket hårt.