”Skyll inte på åkaren när bilen kör sig själv fel”

Innan självkörande fordon tillåts måste det stå klart vem som ansvarar om de bryter mot regler. Här de nya märken som statens utredare föreslår för självkörande fordon. (Bild: SOU) Innan självkörande fordon tillåts måste det stå klart vem som ansvarar om de bryter mot regler. Här de nya märken som statens utredare föreslår för självkörande fordon. (Bild: SOU)

När självkörande fordon bryter mot bestämmelser bör det vara billeverantören, inte ägaren, som får stå till svars främst. Det skriver Sveriges Åkeriföretag i sitt remissvar på regeringens utredning.

Ansvaret för självkörande bilars fel ska först läggas i knät på tillverkaren eller den som har salufört bilen, anser åkeriernas branschförening. Om ägaren eller brukaren av fordonet har orsakat överträdelser bör fordonstillverkaren få utkräva ersättning från denna i sin tur – i stället för att hackordningen skulle bli den motsatta.

– Ett automatiskt körsystem är så avancerat i sin utformning att det skulle bli oerhört skev styrkefördelning att lägga utredning på ägaren/brukaren, som till exempel arbetar med helt andra uppdrag såsom åkeriverksamhet, att utreda och felsöka i system, säger Sveriges Åkeriföretag teknikchef Mårten Johansson i ett pressmeddelande.

Obalansen försvåras ytterligare av storleksskillnaden mellan de stora fordonstillverkarna och de oftast små åkerierna, framhåller organisationen, som även lyfter fram att åkeriföretag som utsätts för sanktioner drabbas mycket hårt.

Publicerad 2018-09-06 11:10:00

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

20 nov
Hypermotion
Frankfurt, Tyskland.
21 nov
Transport
Herning, Danmark
22 nov
22 nov
26 nov