Skogsföretag suktas av finsk 76-tonsregel

(Illustration: Skogsindustrierna) Med mer gods på fler axlar blir transporterna effektivare utan ökat vägslitage, är idén bakom de nya bruttovikter som Finland nu inför och som svenska skogsföretag drömmer om. (Illustration: Skogsindustrierna) Med mer gods på fler axlar blir transporterna effektivare utan ökat vägslitage, är idén bakom de nya bruttovikter som Finland nu inför och som svenska skogsföretag drömmer om.

Gör som Finland, ge plats för en tredje trätrave på lastbilen genom att höja ekipagets tillåtna bruttovikt till 76 ton. Det kräver Sveriges åkeriföretag och Skogsindustrierna av regeringen inför Finlands öppning som börjar gälla den 1 oktober.

I ett gemensamt utspel lyfter åkarna och skogsindustrierna fram resutaltet av sitt forskningsprojekt kring större travar.

Föreningarna uppger att bränsleförbrukningen minskar med minst en tiondel, och transportkostnaderna nästan lika mycket. Idén är att lasten fördelas på fler axlar och därmed inte medför ökat hjultryck eller större vägslitage. Istället ska övrig trafik gynnas av att de tunga fordonen blir färre.

Läs också vad vd Magnus Svensson, SCA Transforest, skriver i sin krönika i Transportnytt: "Öppna vägarna för tyngre lastbilar".

Publicerad 2013-06-20 14:46

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Kalendarium

03 sep
24 sep
IMHX
NEC, Birmingham, Storbritannien.
02 okt
05 nov
05 nov
Cron Job Starts