Så vill Scania förlänga räckvidden på hybridlastbil

 Foto: Scania Foto: Scania

Går det att väsentligt förlänga räckvidden med el på en hybriddriven lastbil med solens hjälp? Det undersöker nu Scania tillsammans med en aktör i energibranschen.

Tillsammans med bland andra Scania deltar svenska solcellstillverkaren Midsummer i ett utvecklingsprojekt där deras solcellspaneler installerats på en 18-meters lastbilstrailer som går i reguljär trafik.

Solcellspanelerna är monterade på själva trailern och matar strömmen till dragbilen  – en Scania som har en hybriddrivlina, det vill säga en konventionell dieselmotor sammankopplad med en elmotor. Ytan på släpet som är tillgänglig för solcellspaneler är 140 kvadratmeter. Solcellspaneler på hela denna yta beräknas kunna producera cirka 14 000 kilowattimmar (kWh) el per år. En eluppvärmd villa beräknas förbruka i storleksordningen 20 000 kWh el per år.

Syftet är att testa hur mycket elproduktionen från solcellspanelerna kan förlänga räckvidden på el för en hybriddriven lastbil. Teoretiska uträkningar visar på möjliga bränslebesparingar på upp till 20 procent.

I projektet deltyar utöver Scania och Midsummer även åkeriet Ernsts Express, Uppsala universitet och Dalakraft. Vinnova har finansierat projektet med 8,3 miljoner kronor.

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2020-10-14 08:02

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria måndagar och torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för e-post från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Läs Truck- och lagerhandboken på nätet

Senaste Transportnytt

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021