Så vill regeringen skärpa reglerna för kör- och vilotidsöverträdelser

Polisens tungtrafik-kontroller, här i Strängnäs. Foto: Pierre Kjellin Polisens tungtrafik-kontroller, här i Strängnäs. Foto: Pierre Kjellin

Regeringen vill ha kompletterande regler för kör- och vilotider i yrkestrafiken för att få en rättvisare konkurrens på vägarna.

Regeringens förslag innehåller bestämmelser som ska komplettera EU-reglerna i det så kallade mobilitetspaketet. De reglerna började gälla den 20 augusti förra året.

En viktig regelkomplettering i regeringens förslag är att överträdelser mot kör- och vilotider ska kunna bestraffas direkt ute på vägarna.

Om förslaget införs så innebär det att utländska företag kommer behöva betala direkt på kontrollplatsen om överträdelser upptäcks – på samma sätt som det redan fungerar med sanktionsavgifter för cabotageöverträdelser.

– Det är bra att regeringen tagit initiativet och vid en första anblick ser förslaget positivt ut. Att man kan få en prislapp direkt för fler överträdelser, så att säga. Men vi måste analysera det ordentligt nu, det får inte innebära att det ska gå att medvetet kalkylera med brister, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson till tidningen Transportarbetaren.

Publicerad 2021-01-20 09:10 Uppdaterad onsdag, 20 januari 2021 00:53

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!