Så har pandemin påverkat Ystad hamn

Katamaranfärjan Skane Jet som började trafikera Ystad hamn i oktober. Notera att många av passagerarna bär munskydd. Foto: Ystad hamn Katamaranfärjan Skane Jet som började trafikera Ystad hamn i oktober. Notera att många av passagerarna bär munskydd. Foto: Ystad hamn

Stort tapp i antalet bussar men en svag ökning i antalet lastbilsekipage och trailers. Ystad hamn har hittills klarat sig hyfsat väl under den pågående pandemin.

Den pågående pandemin har för landets hamnar inneburit ett radikalt tapp för passagerartrafiken. För Ystad hamn har det inneburit ett tapp i antalet bussar över kaj med nästan 30 procent under årets första nio månader jämfört med samma period 2019.

Desto stabilare ser det ut för godstrafiken i Ystad hamn. Januari-september i år har mängden gods (mätt i ton) varit oförändrad medan antalet lastbilsekipage och trailers ökat marginellt och antalet bilar ökat med 8 procent.

Den 17 september invigdes den nya färjelinjen mellan Ystad och tyska Sassnitz, där den snabbgående katamaranfärjan ”Skane Jet” går i trafik torsdag-söndag, med undantag för uppehåll under vintern.

Tabellen under visar siffrorna för Ystad hamns trafik under januari-september i år, där förändringen (mätt i %) är jämfört med samma period 2019. Ystadhamnjansept20

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2020-10-30 11:22 Uppdaterad fredag, 30 oktober 2020 11:24

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!