Rysaren som hotade att stoppa Cooptåget

(Bild: Mats Udikas) Cooptåget mellan Malmö och centrallagret i Bro tar 36 trailrar i vardera riktningen. Det går varje dygn, säger transportchef Peter Rosendahl på Coop Logistik. (Bild: Mats Udikas) Cooptåget mellan Malmö och centrallagret i Bro tar 36 trailrar i vardera riktningen. Det går varje dygn, säger transportchef Peter Rosendahl på Coop Logistik.

Tx Logistik som drar Cooptåget mellan Malmö och Stockholm varje dygn fick sitt tillstånd indraget i oktober. Ett tågstopp skulle ha inneburit stora konsekvenser för Coop Logistik:
– Vi hade fått dammsuga hela norra Europa på lediga bilar, säger Coops transportchef Peter Rosendahl i en intervju i Transportnytt 10-2015.

När italienska Tx Logistik blev av med sitt tillstånd att driva tågtrafik i Sverige, Danmark och Norge innebar det några hektiska arbetsdagar för en av företagets största kunder, Coop Logistik. Det säger Coops transportchef Peter Rosendahl i en intervju som publicerats i Transportnytt 10-2015.

Tidningen kan beställas direkt från vår prenumerationsavdelning eller läsas på nätet.

Trots att Tx Logistik blev av med tillståndet kunde Cooptåget fortsätta gå utan avbrott. Det blev den svenska operatören Rushrail som tog över trafiken med hjälp av vagnar och annan material från Tx. Det är Transportstyrelsen som dragit in tillståndet för Tx Logistik.

I intervjun konstaterar Peter Rosendahl att Transportstyrelsens lista med anmärkningar på operatören innehåller flera graverande punkter:
– Samtidigt tycker jag nog att det är en blandning av högt och lågt. Allting kanske inte är lika allvarligt. Det är första gången Transportstyrelsen dragit in tillståndet för ett så pass stort järnvägsföretag. Beslutet är överklagat och ärendet behandlas nu av Förvaltningsrätten i Falun.

Publicerad 2015-12-16 14:19

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!