Regeringen vill klubba Norrbotniabanan

(Illustration: Norrbotniabanegruppen) Norrbotniabanans uppbackare framhåller sträckan Umeå–Luleå som en saknad länk. Nu får de regeringen på sin sida. (Illustration: Norrbotniabanegruppen) Norrbotniabanans uppbackare framhåller sträckan Umeå–Luleå som en saknad länk. Nu får de regeringen på sin sida.

Regeringen tog med Norrbotniabanan – den planerade förlängningen av Botniabanan från Umeå till Luleå – i budgetpropositionen. Vår förtjänst, säger Vänsterpartiet.

"Regeringen avser inom ramen för nästkommande infrastrukturplan genomföra byggstart av Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå", lyder det kortfattade beskedet i regeringens budgetproposition, vars öde nu ligger i riksdagens händer.

Inget mer i ämnet framgår i proppen, men i ett pressmeddelande ger Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt bilden att beslutet är hans baby.

– Utan Vänsterpartiet hade detta inte blivit verklighet. Vi insisterade på att Norrbotniabanan skulle skrivas in i budgeten. Jag är glad att vi nu kan genomföra den här stora klimatsatsningen, säger han.

Enligt intressentföreningen för byggandet, Norrbotniabanegruppen, skulle anläggningen av den 27 mil långa järnvägssträckan via Robertsfors, Skellefteå och Piteå kosta 23 miljarder kronor i 2009 års penningvärde. Byggandet bedöms kunna få finansiering till 30 procent med EU-medel eftersom den anses utgöra en flaskhals i det av EU definierade europeiska stomnätet Ten-T.

 

Publicerad 2014-10-27 16:04

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Kalendarium

08 jan
Transportforum
Linköping
10 mar
Logimat
Stuttgart, Tyskland
01 apr
EDX
Birmingham, Storbritannien
20 apr
Hannover Messe 2020
Hannover, Tyskland
19 aug