Redarna avvaktar när Maersk och IBM sjösätter blockkedjorna

Hamnoperatörer hör till dem som i stor utsträckning har nappat på Maersks och IBM:s nya blockkedjelösning Tradelens.  (Bild: Maersk) Hamnoperatörer hör till dem som i stor utsträckning har nappat på Maersks och IBM:s nya blockkedjelösning Tradelens. (Bild: Maersk)

”Tradelens” har nu presenterats som namnet på den blockkedjeplattform som rederi- respektive IT-jättarna Maersk och IBM tillsammans presenterade sina planer för i januari. Nu meddelar de två att 94 organisationer är anslutna, inte minst hamnoperatörer och speditörer. Men bara en rederikollega har värvats, och bland branschfolk finns skepsis.

Många känner vid det här laget till att så kallad blockkedjeteknik – på engelska blockchain – skulle kunna ge säkra digitala dokumentutbyten och därmed effektivare hantering av all information kring transporter. Men innan det står klart vilka tjänster och standarder som kommer att dominera väljer branschaktörer att vänta. Det är detta låsta läge som tungviktarna Maersk och IBM nu vill komma ur genom att själva köra igång en öppen plattform som de hoppas ska kunna ta täten som den första allmänt spridda i logistikvärlden.

Maersk och IBM presenterar tills vidare sin plattform Tradelens som ett ”early adopter program”, alltså lämpat för företag som nyfiket vill prova på det senaste. Bland dem som hittills anslutit sig finns ett tjugotal hamn- och terminaloperatörer med cirka 230 hamnanläggningar. Tullverk i fem spridda länder nämns, och så även stora tredjepartslogistiker och speditörer som Agility och Ceva, samt ett antal varuägarföretag. På rederisidan har Maersk, med nyförvärvade Hamburg Süd, dock hittills bara fått sällskap av PIL.

Under försöken med plattformen hittills har mer än 154 miljoner transporthändelser registrerats, uppger Maersk och IBM. Det kan vara tidpunkter för när en container checkas in eller kommer fram, eller dokument som tullgodkännanden, fakturor och konossement. I ett exempel som lyfts fram ska den totala transporttiden för en container med förpackningsmaterial till en fabrik ha kapats med 40 procent, med total besparing på tusentals dollar. Och den förbättrade transparensen ska göra att det bara krävs en person och ett kontrollsteg för att utreda var en container befinner sig just nu, mot tidigare kanske fem personer och arbete i tio steg.

Branschsajten Joc.com har refererat en diskussionstråd på Linkedin, där flera rutinerade branschpersoner dock ställer sig skeptiska till det hela. Någon stör sig på att löftena kring blockkedjetekniken ofta framstår som uppblåsta, och någon betonar osäkerheten för den som investerar i en specifik plattform framför dess konkurrenter.

”Pappersarbetet och betalningarna är de minsta av alla problem som saktar ner transporterna, men berätta det inte för riskkapitalet som väller in över området”, skrev Geodis-veteranen James Stewart i tråden, enligt vad Joc.com återger.

Mycket förenklat kan man säga att blockkedjetekniken gör det möjligt för alla aktörer som är betrodda att se information kring en transport – till exempel en varuägare, en speditör, ett rederi och en tullmyndighet – kan se samma information i realtid utan att behöva skicka runt den till varandra. De kan också vara säkra på att information inte har manipulerats längs vägen.

Alexander Kristofersson

Publicerad 2018-08-15 21:12:06

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

20 nov
Hypermotion
Frankfurt, Tyskland.
21 nov
Transport
Herning, Danmark
22 nov
22 nov
26 nov