Priskrig på containerfrakter

(Bild: Maersk) Maersk är ett av de tre stora rederierna som inte lyckas hålla uppe priserna på frakterna från Sydostasien. (Bild: Maersk) Maersk är ett av de tre stora rederierna som inte lyckas hålla uppe priserna på frakterna från Sydostasien.

Fraktpriserna på containertransporter från Sydostasien till Europa har minskat med 40 procent sedan i juni. Det konstaterar analysföretaget Alphaliner i sitt senaste nyhetsbrev. Överkapacitet och hårdnande konkurrens är förklaringar till prisfallet.

Första halvan av 2012 genomförde containerrederierna flera kraftiga prishöjningar på sträckan Sydostasien, framför allt Kina, till Europa. Priserna på containertransporter hade då nått en bottennivå som inte var långsiktigt hållbara. 

Under våren 2012 höjde sedan rederierna sina priser i flera omgångar. Enligt Alphaliners statistik har nu fraktpriserna fallit sedan i juli. Orsaken är överkapacitet på sträckan.

De tre marknadsledande rederierna Maersk, MSC och CMA CGM uppges också ha tappat marknadsandelar från 53 procent i april 2012 till 46 procent i början på oktober. De företag som istället ökat sina marknadsandelar mest under perioden är Hanjin Shipping, HMM och Evergreen. 

Konkurrensen är hård trots att två rederier slutat trafikera sträckan och de som är kvar sänker hastigheterna för att spara bränsle och samtidigt minska överkapaciteten. Totalt är det 19 rederier som går med containrar mellan Sydostasien och Europa.

Publicerad 2012-10-03 17:11

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Mest läst