Nya tunga dieslar i Still-familjen

(Bild: Mats Udikas) Stills tunga åttatonstruck RX70-80 var försedd med ett aggregat som gjorde att den kunde ta åtta pallar i ett lyft. (Bild: Mats Udikas) Stills tunga åttatonstruck RX70-80 var försedd med ett aggregat som gjorde att den kunde ta åtta pallar i ett lyft.

Still har lanserat en serie med elva dieseltruckar i RX70-serien med kapacitet på mellan fyra och åtta ton. De är anpassade för tung hantering i exempelvis skogsindustrin och på bryggerier, men även på distributionscentraler, där truckarna kan lasta åtta pallar på en gång. Lanseringen skedde hos Kuehne och Nagel i Hamburg som är en av Stills stora kunder.

Truckserierna RX70-60/80 och RX70-40/50 är efterföljare till truckarna i Still R70-serien med motsvarande kapacitet. Truckarna är helt nyutvecklade. Hytterna är samma moderna hytter som används i de mindre RX70-truckarna.

De nya Still-truckarna lanserades med en påkostad show i företagets Hamburg-anläggning. Truckarna demonstrerades sedan på Kuehne och Nagels stora terminal i staden. Den stora tredjepartslogistikern är en av Stills viktiga kunder.

Stills dieselelektriska drivlina är det som främst skiljer trucken från konkurrenterna. Lösningen innebär att truckens dieselmotor kan arbeta med det mest fördelaktiga varvtalet och driva en elektrisk generator. Generatorn driver i sin tur motorerna till framdrivningen och till hydrauliken.

Dieselversionerna av RX70-40/50 är försedd med en ny trelitersmotor från Deutz på 54 kW. RX70-60/80 är försedda med fyraliters Deutzmotorer på 80 kW. Totalt är det elva olika modeller som lanserades, med diesel och gasoldrift.

Föraren styr den elektriska drivmotorn med gaspedalen. Det ger en snabb och exakt respons. Enligt Still kan man köra trucken utan att använda bromspedal. Trucken bromsar elektriskt när föraren släpper på gasen. Bromspedalen behöver bara användas i akuta lägen.

Still utlovar låg bränsleförbrukning. Förbrukningen är mellan 4,1 – 4,8 liter/tim för RX70-40/50 och 7,0-8,6 liter/tim för RX70-60/80, enligt VDI:s testprotokoll.

Principen med en dieselelektrisk drivlina ger möjligheter till energibesparingar och snålare körning genom att tekniken tillåter återmatning av energi när trucken bromsar och när gafflarna sänks. Stills mindre RX70-modeller kan utrustas med så kallade ”supercaps” som tillval, det är kondensatorer som lagrar återmatad elenergi.

Still har inte utannonserat om och när de tyngre modellerna förses med ”supercaps”. Man vill undersöka hur stor efterfrågan är hos kunderna först.

Truckarna är kompakt byggda, korta och smala, men höga. Det innebär att den kräver små gångbredder. Åttatonsversionen är 2 meter bred och 4,8 meter lång, inklusive gafflar. Det innebär att den kräver en gångbredd på 5,26 meter vid kortsideshantering av helpall. För RX70-40/50 gångbreddsbehovet under fem meter, för fyratonnaren räcker det med 4,6 meter.

Truckarna var försedda med tredelade master som nersänkta var 2,4 m (RX70-40/50) och 2,7 m (RX70-60/80) och som hade maxhöjder på 4,1-4,4 m.

För avgasreningen används enbart katalysator på RX70-40/50 för att klara EU-normerna. På modellerna över sex ton finns både katalysator och partikelfilter. Inför kommande skärpningar av avgasreglerna säger Still att planerar att också använda SCR-teknik på de tyngsta modellerna. Då används urealösning (Adblue) för att hålla nere utsläppen av kväveoxider.

Mats Udikas

Publicerad 2013-01-27 19:54:15

Sök här!

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

21 jan
06 feb
19 feb
Logimat
Stuttgart
05 mar
Transport Week
Gdynia, Polen
21 mar
Transport
Herning, Danmark.