Fram till 2022 satsar Ica Sverige 600 miljoner kronor på en helautomatiserad e-handelslösning från brittiska nätmatjätten Ocados teknikdivision. Ett nytt lager byggs i Stockholmsregionen.
Ocados lösning omfattar allt från apparna för slutkundernas telefoner, och e-handelsplattformen, till lagerutrustningen med sina styrsystem och robotar.
Icas investering i systemen inleds med 200 miljoner kronor i år, och ytterligare 400 miljoner kronor under åren som kommer fram till 2022, då det hela ska stå färdigt. Vid sidan av Ica Sveriges systeminvestering på 600 miljoner kronor viker koncernen även 500 miljoner kronor för fastigheter.
– Avtalet innebär att Ocado kommer att anpassa sin världsledande e-handelsplattform till Icas affärsmodell med fria handlare. Samtidigt drar vi nytta av att Ocado kommer att fortsätta utveckla sin plattform till sig själva och flera andra ledande dagligvaruföretag. Ett automatiserat e-handelslager gör att vi kan ge kunderna ett bredare utbud och bättre leveranser, samtidigt som det effektiviserar Icas logistikflöden, säger Ica Sveriges vd Anders Svensson i ett pressmeddelande.
Enligt Ica kommer avtalet med Ocado inte att förändra dagens affärsmodell, där varje Icahandlare äger sina kundrelationer.
Transportnytt återgav i november uppgifter från tidningen Icanyheter om att avtalet mellan Ica och Ocado var på gång, och det är det som nu alltså står klart. I Storbritannien är Ocado en livsmedelshandlare på nätet, med försäljning ungefär dubbelt så stor som hela Sveriges e-handel med mat. Men för sina ambitioner att växa över världen har Ocado skiljt av teknikdelarna för att kunna agera systemleverantör gentemot befintliga kedjor på respektive marknad. Efter ingångna samarbeten i Frankrike och Kanada får Ocado nu alltså närvaro även i Sverige genom Ica.
Genom avtalet får Ica ensam rätt att använda Ocados system i Sverige och de baltiska länderna.