Infrastrukturminister Tomas Eneroth behåller portföljen, men tar den med sig från näringsdepartementet till ett nytt infrastrukturdepartement. Även statssekreteraren blir kvar.
Regeringsbildningsprocessen må ha varit smärtsam för svensk politik, men för hanteringen av infrastrukturfrågor på regeringskansliet tycks den inte ha vållat större omvälvningar.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth, som tillträdde sommaren 2017 sedan Anna Johansson fått lämna posten efter Transportstyrelsens IT-bekymmer, behåller ansvaret för området.
Stannar gör även ministerns högra hand, statssekreteraren Mattias Landgren. Han tillträdde under Anna Johansson hösten 2016, efter att hans företrädare Erik Bromander fått sina många och kostsamma resor ifrågasatta i medier.
Nytt blir dock att de får ett separat infrastrukturdepartement att chefa över. Det innebär något av en återgång till läget för tjugo år sedan, innan det dåvarande kommunikationsdepartementet integrerades i näringsdepartementet.
Sällskap på det nya infrastrukturdepartementet får de även av Anders Ygeman, som efter Transportstyrelseaffären fick avgå som inrikesminister. Nu blir han energi- och digitaliseringsminister.