Näringsministern sjösatte satsningen på eldrivna fartyg

Näringsminister Mikael Damberg (th) och Rises forskningschef John Rune Nielsen var på plats när branschorganisationen Svensk Sjöfart inledde sin satsning på att utveckla eldrivna fartyg. (Bild: Mats Udikas) Näringsminister Mikael Damberg (th) och Rises forskningschef John Rune Nielsen var på plats när branschorganisationen Svensk Sjöfart inledde sin satsning på att utveckla eldrivna fartyg. (Bild: Mats Udikas)

Rederinäringen vill nu utveckla eldrivna fartyg. Stena, ABB, forskningsinstitutet Rise och branschorganisationen Svensk Sjöfart har tecknat ett avtal om en gemensam satsning på utveckling av eldrift.

Med ett seminarium om eldrivna fartyg, där bland annat näringsminister Mikael Damberg deltog, lanserade Svensk Sjöfart det nya utvecklingssamarbetet ”Electromobility for shipping”.

Avsikten är öka elektrifieringen av sjöfarten, av klimatskäl och för att också öka exportmöjligheterna för grön teknik underströk Pia Berglund, vice vd för Svensk Sjöfart.

Stenas huvudägare Dan Sten Olsson hörde till talarna och skissade på en stegvis utveckling, där ett delmål kunde vara att färjorna till Fredrikhamn skulle kunna klara sig från hamnen och fram till Vinga på eldrift.

Eldrivna fartyg finns redan idag, HH Ferries två bilfärjor Helsingborg - Helsingör håller förmodligen världsrekordet när det gäller storlek och distans. Andra mindre elektriska passagerarfartyg går i Stockholm.

Jens Ole Hansen, chef på HH Ferries Group var på plats och presenterade ombyggnadsprojektet där bilfärjorna över Sundet elektrifierades. Det har skett i samarbete med ABB.

Totalkostnaden var omkring 300 miljoner, varav 120 miljoner var EU-medel. 57 ton batterier har installerats på vardera färjan. Enligt Hansen gjorde det fartygens stabilitet något bättre. Hur lönsamt projektet varit går inte att säga något om på grund av de stora variationerna i priserna i fartygsbränsle.

Ytterligare en joker i leken är laddningen av batterierna. Den sker när färjorna ligger vid kaj, 5–9 minuter vid varje anlöp. En industrirobot används för att sätta kontaktdonet på plats i fartygets anslutning. Och det lyckas inte alltid, eftersom fartyget kan ha olika position, på grund av vattenstånd och så vidare.

– Ta på dig en ögonbindel och försök sedan sätta in en lampkontakt, säger Jens Ole Hansen när han förklarar problemet. Det betyder att en större andel fartygsdiesel behövs för att driva färjorna över Sundet.

Två ABB-bolag kommer att spela en viktig roll när rederierna elektrifierar sina fartyg. Marcus Högblom från ABB Marine & Ports presenterade teknikläget på seminariet.

Det statliga forskningsinstitutet Rise gör en stor satsning för att bygga upp ett laboratorium som ska hjälpa rederierna med teknikvalen, förklarade Rises forskningschef John Rune Nielsen.

Mats Udikas

Publicerad 2018-03-29 10:55:59

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

23 apr
Cemat
Hannover, Tyskland
02 maj
16 maj
Transbaltica
Lithuanian Exhibition Centre (Litexpo), Vilnius, Litauen.  
29 maj
Breakbulk Europe
Messe Bremen, Bremen, Tyskland.
29 maj
Pactec
Helsingfors, Finland