Lidl börjar distribuera elektriskt i höst

Lidl kommer att använda en elektrisk dragbil för butiksdistribution i höst, säger logistikchef Carl Ceder. Bilen är i grunden en Daf som byggts om enligt Einrides specifikationer. (Bilder: Einride, Lidl) Lidl kommer att använda en elektrisk dragbil för butiksdistribution i höst, säger logistikchef Carl Ceder. Bilen är i grunden en Daf som byggts om enligt Einrides specifikationer. (Bilder: Einride, Lidl)

I höst börjar Lidl göra försök med en helt eldriven distributionsbil i Stockholm. Det blir en 18-meters trailerkombination som körs av förare och som byggts på specifikationer av Lidls samarbetspartner Einride.

I höst planerar Lidl att kunna göra sina första leveranser till sina Stockholmsbutiker med en elektrisk distributionsbil. Fordonet byggs på specifikationer från Einride. Men den kommer inte att vara obemannad, utan körs av förare i bilen.

Lidls målsättning är att alla företagets transporter ska vara fossilfria senast 2025. Stegvis ställer dagligvaruhandlaren om. När det gäller att använda eldrift så gör man det i samarbete med Einride som utvecklar självkörande elektriska lastfordon.

– Med de elektrifierade transporterna – i kombination med nya lösningar för samarbete, planering och digitalisering – räknar vi med att kunna både minska kostnader och miljöpåverkan, säger Lidls logistikchef Carl Ceder.

Bilen som ska provas i Stockholm är i grunden en dragbil från Daf Trucks som anpassas av det nederländska bolaget Emoss. Den är försedd med litiumjonbatterier med en kapacitet på 280 kWh. Räckvidden för en laddning är omkring 140 km.

Trailrar i standardstorlek kommer att användas, de rymmer 33 pallar. På en vända kan en bil leverera till två butiker. Om bilen laddas när den står stilla vid butikerna kan de vara igång under en stor del av Lidls leveransfönster som sträcker sig från 16.00 på eftermiddagen till 7.00 på morgonen. I bästa fall kommer bilen att hinna med att leverera till upp till sex butiker.

Lidl använder redan distributionsbilar som drivs med fossilfria bränslen och hybridfordon som går på sin elmotor när de används för nattdistribution till butiker i bostadskvarter

Carl Ceder framhäver att den första helelektriska dragbilen kommer att användas för testa både själva eldriften och tekniken för självkörning. Einride kommer utrusta  dragbilen med olika system och komponenter för säkerhet och kommunikation som behövs vid självkörning.

Samtidigt fortsätter Einrides och Lidls utveckling av självkörande bilar i Halmstad. Om allt går enligt plan så kommer också de första leveranserna till butik med Einrides självkörande T-pod att ske någon gång under hösten 2020, säger Carl Ceder.

Mats Udikas

Publicerad 2020-04-23 12:37

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Cron Job Starts