Lastbilsjättarna ska utveckla bränsleceller i gemensamt bolag

 Foto: Mariestads kommun Foto: Mariestads kommun

Två av Europas största lastbilstillverkare bildar ett samriskbolag för utveckling av vätgasbaserade bränsleceller, och efterlyser ett politiskt ramverk för vätgas inom EU.

Den 29 april presenterade de två lastbilstillverkarna Daimler Truck AG och Volvokoncernen grunddragen i sin utvecklingsplan för Cellcentric, som är de båda företagens nya gemensamma samriskföretag på området bränsleceller, där målet är lastbilar för exempelvis fjärrtransporter med vätgasbaserade bränsleceller som drivkälla.

Produktionen av bränslecellerna är planerad att inledas 2025. För att påskynda lanseringen av vätgasbaserade bränsleceller vill de två ägarna av Cellcentric också se ett politiskt ramverk för vätgas inom EU, så att tekniken kan bli en kommersiellt gångbar lösning.

Daimler Truck AG:s och Volvokoncernens mål är att börja med kundtester av bränslecellslastbilar om cirka tre år och att serietillverkningen av bränslecellslastbilar ska vara i gång under den andra hälften av det här årtiondet.

Som ett viktigt steg på vägen mot serietillverkning förbereds just nu en för-serietillverkning på en ny anläggning i Esslingen utanför Stuttgart. Parallellt skalar Cellcentric upp den pågående prototyptillverkningen.

Publicerad 2021-04-29 11:15

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021