Lager- och logistikbyggandet på väg mot rekordnivåer

Karin Witalis, Head of Research hos fastighetsrådgivningsföretaget Colliers.  Foto: Colliers Karin Witalis, Head of Research hos fastighetsrådgivningsföretaget Colliers. Foto: Colliers

Efterfrågan på logistikfastigheter ökar och digitaliseringen ihop med den växande e-handeln ställer helt nya krav på flödena. Det framgår av en ny rapport från konsultföretaget Colliers.

— Det händer oerhört mycket spännande på logistikmarknaden just nu. Logistiksektorn befinner sig mitt i en större omvandlingsprocess, där fastigheterna ingår som en central komponent. Digitalisering och ökad e-handel ställer helt nya krav på flödena, både vad gäller snabbhet och flexibilitet, säger Karin Witalis, Head of Research på Colliers, i en kommentar till fastighetsrådgivningsföretagets senaste rapport med titeln "Thinking Outside the Box”. 

Olika trender
Enligt rapporten råder det en fortsatt stark efterfrågan på logistikfastigheter, där det finns trender som i viss mån pekar åt olika håll. 

— Logistiker som verkar inom last mile-distribution efterfrågar mindre logistikenheter, belägna nära kunden. Samtidigt finns det en motsatt trend mot centralisering till allt större enheter med tunga investeringar i automation och robotisering, säger Karin Witalis.

Mot rekordnivåer
För att möta den starka efterfrågan byggs det i nuläget oerhört mycket. Av rapporten framgår att byggandet av lager och logistik är på väg mot rekordnivåer.

Colliers bedömer att nyproduktionen uppgår till närmare 830 000 kvm i år och att ytterligare 860 000 kvm väntas färdigställas nästa år. Som jämförelse var nyproduktionen år 2020 strax över 590 000 kvm och 2019 cirka 550 000 kvm. Sedan 2008 har det i genomsnitt byggts cirka 415 000 kvm lager och logistik per år.

— Det går fort att bygga logistik och lager, och många kommuner arbetar aktivt för att få fram mark för nya etableringar av logistik. Vår statistik visar att utbudet kan dra ifrån på bara något år. Samtidigt går utvecklingen fort inom logistik, vilket innebär att en anläggning snabbt kan bli omodern, kommenterar Karin Witalis.

Läs mer om utvecklingen på den svenska logistikmarknaden i nr 10 av Transportnytt, som anländer till prenumeranterna den 14 december. 

Lars Andersson E-mail:
Publicerad 2021-11-10 16:10 Uppdaterad onsdag, 10 november 2021 16:13

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021