”I somras fick vi vänta i sex timmar”

(Bild: Daniel Stiller/Bildbyrån) På onsdagar och torsdagar byggs det upp långa köer av lastbilar på planerna utanför Göteborgs containerterminals staket. De flesta chaufförer ska liksom Janne Edhav hämta containrar som anlänt med Maersk Lines veckoanlöp från Asien på tisdagkvällen. (Bild: Daniel Stiller/Bildbyrån) På onsdagar och torsdagar byggs det upp långa köer av lastbilar på planerna utanför Göteborgs containerterminals staket. De flesta chaufförer ska liksom Janne Edhav hämta containrar som anlänt med Maersk Lines veckoanlöp från Asien på tisdagkvällen.

I Göteborgs hamn, där 57 procent av de svenska hamnarnas samlade containerhantering sker, har inte minst lastbilsförarna fått ta smällen när terminalens flöde av gods från Asiendirektlinjen har strulat. Det skriver vi om i årets 16-sidiga hamnöversikt i nr 7-2015, som når prenumeranterna i dagarna.

– Man ska stå här som en jävla idiot, säger Janne Edhav till Transportnytt, frustrerad över att vänta ett antal timmar på en container, utan att få lämna en ogästvänlig asfaltsplan som saknar kiosk och bara har en ofräsch toalett.

– I somras fick vi vänta i sex timmar, säger åkaren Jan-Olof Mattsson.

Även Västsvenska handelskammaren hör till dem som bekymrar sig över situationen, men ansvariga APM Terminals lyfter fram pågående förbättringsåtgärder vid terminalen som en tillfällig delorsak.

Störningarna i Göteborg till trots har det senaste året sett överlag stabilt ut i Hamn-Sverige, och på många håll fortsätter omfattande investeringsplaner att ta form, visar vår omfattande hamnöversikt.

Transportnytt nr 7-2015 kan beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.

 

Publicerad 2015-09-28 12:07

Sök här!

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

21 mar
Transport
Herning, Danmark.
02 apr
02 apr
08 apr
Promat
Chicago, USA
09 apr