Här utreds varje felplock

En liten miss hos Lantmännen Maskin, där Shqiponja Tafilaj arbetar, kan i värsta fall hålla en tröska stillastående i skördetid – men vid varenda avvikelse kartläggs orsakerna. (Bild: Andreas Hillergren) En liten miss hos Lantmännen Maskin, där Shqiponja Tafilaj arbetar, kan i värsta fall hålla en tröska stillastående i skördetid – men vid varenda avvikelse kartläggs orsakerna. (Bild: Andreas Hillergren)

Varuägares tolerans för felleveranser från lagret har krympt snabbt de senaste åren – något som tredjepartslogistiker kan avläsa i sina kundkontrakt. Där felplocken för några år sedan räknades i procent handlar det i dag allt oftare om enstaka promille. I nr 5-2018 besöker Transportnytt Lantmännen Maskin i Malmö, och talar med experter om framgångsfaktorerna och vägen framåt mot noll.

– Hos en tredjepartslogistiker finns det inga andra mått som motsvarar kundnöjdheten så väl som siffrorna över plockprecisionen respektive andelen leveranser som gått ut i tid. I avtalen med kunder står en överenskommen nivå på plockprecisionen därför alltid angiven, säger Nikolai Kolderup-Finstad, ansvarig för logistikutveckling hos Speed Group.

– Och den kvalitetsnivån har rört sig snabbt uppåt. I fall där man för bara några år sedan räknade med till exempel 98,5 procent korrekta orderrader kanske man idag kräver 99,5 procent. Idag har vi kommit till en nivå där det är normalt att felen inte anges i procent utan i enstaka promille.

Klagande e-handelskonsumenter, vassare lagerhanteringssystem, mer automation och bättre streckkodsmärkta varor – dessa hör till raden av faktorer bakom en kraftfull förbättring av lagrens plockprecision som ägt rum de senaste åren. Men någon färdig mall för rätt arbetssätt finns inte, det måste bestämmas från lager till lager.

Hos reservdelsgrossisten och tredjepartslogistikern Lantmännen Maskin i Malmö är det idag bara två tusendelar av orderraderna som omfattas av plockavvikelser. Införandet av ett nytt lagerhanteringssystem (WMS) gjorde det praktiskt möjligt att räkna och spåra fel.

– Drivet för kvalitet har alltid funnits i organisationen, men mätbarheten har inte funnits där förut, säger lagrets chef Krister Nilsson.

Läs mer i Transportnytt nr 5-2018, som kan beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.

Publicerad 2018-06-13 14:42:04

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

17 okt
BVL International Supply Chain Conference
Intercontinental och Pullman Berlin Schweizerhof, Berlin, Tyskland. 
24 okt
Supply Chain Innovation Summit
Chicago, Illinois, USA.
29 okt
3PL & Supply Chain Summit Europe
Hilton, Düsseldorf, Tyskland. 
05 nov
Logistik & Transport med Truck-SM
Svenska Mässan, Göteborg.
06 nov
Transport & Logistics
Rotterdam Ahoy, Rotterdam, Nederländerna.
Cron Job Starts