En planskild korsning under jord i strandnära miljö i tätortsmiljö i Oslo-området är det senaste i raden av utmanande vägprojekt i Norge.
En av Norges allra mest trafikerade vägsträckor är E18, som är den främsta pulsådern genom Oslo-området och som till stora delar går längs med eller nära stranden av Oslofjorden. E18 väster om Oslo är hårt drabbad av köer, bland annat på grund av att det är ont om lokalvägar längs sträckan och de många trafikplatserna gör det möjligt för många bilister att använda E18 som lokalväg.
Nu ska en av de större väganslutningarna till E18 strax väster om centrala Oslo byggas om. Det är trafikplatsen där E16 ansluter till E18 i Sandvika i västra Oslo som ska flyttas ned under jord.
En 3,6 kilometer lång sträcka av E18 vid Sandvika ska samtidigt flyttas ned i tunnel. Syftet med projektet är att få bort den barriärverkan som E18 och anslutning med E16 har i området. Alldeles i anslutning till trafikplatsen ligger ett handelsområde, bostäder samt idrottsanläggningar. Genom att flytta ned en sträcka av E18 samt anslutningen till E16 under jord så får man också bort en flera kilometer lång barriär mellan bostäder och strand längs Oslofjorden.
Uppdraget att projektera och planlägga vägprojektet har gått till Norconsult.
Planerna på att gräva ned E18 vid Sandvika har diskuterats i över tio år. Planprocessen stoppades i början på året också tillfälligt upp då det ansvariga departementet – Samferdselsdepartementet – vägrade bevilja mer pengar till projektet efter att myndigheten Statens Vegvesen hade gjort av med mer pengar än budgeterat i köp av mark längs det planerade bygget.
Pierre Kjellin
Tel: 070-334 50 09