Han sätter lediga bilar på webbkartan

(Foto: Alexander Kristofersson) Thomas Johanssons Cargospace 24 matchar bilar mot frakter på nätet. Nu vill det nystartade företaget bli känt i såväl Sverige som övriga Europa. (Foto: Alexander Kristofersson) Thomas Johanssons Cargospace 24 matchar bilar mot frakter på nätet. Nu vill det nystartade företaget bli känt i såväl Sverige som övriga Europa.

Cargospace 24 är namnet på en ny svensk webbtjänst för förmedling av ledig lastbilskapacitet. På en karta ser fraktköparen i realtid var det finns halvtomma bilar från olika åkerier, och förfrågningar kan få snabbt svar.

Cargospace 24 är igång i Sverige sedan den 28 januari. Hittills är cirka 220 bilar anslutna, och nu söks en finansiär för europeisk expansion.

– I mitt huvud har funderingen funnits hela livet: Varför kör lastbilar med hissade boggier, det vill säga tomt utrymme, säger Thomas Johansson, grundare av Göteborgsbaserade Cargospace 24.

Efter decennier i transportbranschen – huvudsakligen som ensamåkare men några år även inom försäljning av it-system – insåg han sin möjlighet att bidra till en lösning. Dels ger den köparen möjlighet att avropa kapacitet i realtid från ett stort urval av åkerier. Men Thomas Johansson framhåller också att tjänsten snart ska kunna presentera en beräkning av de koldioxidutsläpp som varje frakt innebär. Det ska ge varuägande företag en praktisk chans att gå från ord till handling när det gäller att ta miljöhänsyn i vardagens fraktbeslut.

Cirka 90 kronor per lastbil och månad är åkarens avgift för att göra sin lediga kapacitet synlig i realtid i Cargospace 24:s webbtjänst. Positionen ges av GPS-enheten som redan sitter i de flesta bilar, och chauffören eller åkaren anger ifall bilen är full, ledig eller har viss ledig kapacitet. Transportköparen, å sin sida, kan se de tillgängliga bilarna antingen på en karta eller i listor som kan sorteras och filtreras exempelvis efter vart bilen ska. I ett formulär fyller köparen i sin förfrågan om en transport, och bara minuter senare – eller sekunder – ska en bekräftelse kunna ligga i inkorgen.

– Största problemet är att få folk att börja använda webben istället för att ringa, säger Thomas Johansson, apropå invanda användarmönster.

– Målet är att vid årsskiftet ha 2000 användare varav 500 fordon och 1500 köpare. Vi har varit tvungna att ha åkarna först. Höstens bearbetning blir mot kundsidan och målet på fem års sikt är 50 000 användare, säger Thomas Johansson.

Vid mässan Logistik och transport, i Göteborg i maj, tyckte sig Thomas Johansson möta mycket positiv respons. Ett baltiskt åkeri uttryckte intresse för att koppla upp 180 bilar, och även på kundsidan tycktes budskapet gå hem.

– Nu möter vi stora industriföretag som säger 'vi kommer att testa det här', säger Thomas Johansson.

I dag ägs Cargospace 24 av cirka 20 personer, med i stort sett jämstora poster. Thomas Johansson berättar att han i första finansieringsrundan släppte in personer med kompetens från exempelvis åkeribranschen, e-handel, marknadsföring och management, för att kunna stödja bolaget. Programmeringen bakom sajten har däremot köpts in utifrån. Nästa steg är att finna någon större finansiär eller uppköpssugen koncern med muskler nog att etablera tjänsten i hela Europa.

Alexander Kristofersson

 

 
Mats Udikas E-mail:
Publicerad 2014-06-07 10:11 Uppdaterad lördag, 27 januari 2018 11:38

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Cron Job Starts