Ådalsbanan har invigts av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och tar nu emot trafik. Tre mil av banan är helt ny järnväg, medan tio mil är upprustad bana. Banan är en länk mellan Botniabanan och Ostkustbanan respektive Stambanan genom övre Norrland.
Ådalsbanan är 13 mil järnväg mellan Sundsvall och Ångermanälven. Tillsammans med Botniabanan bildar Ådalsbanan ett stråk om 32 mil järnväg efter Norrlandskusten upp till Umeå.
Persontrafiken på Ådalsbanan hade startat redan före invigningen, det var juli i år som nattågen började köra på banan. Nu räknar Trafikverket med att godstrafiken på banan successivt ökar.
– Trafiken på banan går bättre och bättre efter vissa inkörningsproblem, sa Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm när banan invigdes.
Själva bygget av Ådalsbanan har pågått sedan 2003. Från början var avsikten att banan skulle vara klar samtidigt som Botniabanan som invigdes 2010. Minskade anslag gjorde dock att bygget försenades. Därefter har installationen av det nya trafikstyrningssystemet ERTMS försenat invigningen ytterligare.
Projekt Ådalsbanans budget bestämdes 2006 till 6,6 miljarder kronor i 2007 års priser. Projektet har hållit budget, enligt Trafikverket.