Fiasko när landsting tog tillbaka hjälpmedel

Insulinnålar hör till produkterna som fått långa leveranstider i Stockholm i sommar, sedan landstinget misslyckats i att ta tillbaka ansvaret för hjälpmedelsleveranser från omstridda Onemed.  (Bild: Novo Nordisk) Insulinnålar hör till produkterna som fått långa leveranstider i Stockholm i sommar, sedan landstinget misslyckats i att ta tillbaka ansvaret för hjälpmedelsleveranser från omstridda Onemed. (Bild: Novo Nordisk)

Logistiken stod inte redo när Stockholms läns landsting den 1 juni tog tillbaka sin distribution av förbrukningshjälpmedel i egen regi – från omstridda Onemed. Leveranstider på flera veckor har drabbat patienter i behov av exempelvis sprutnålar för insulin, och ännu nu i augusti är problemen stora. Verksamheten omfattar normalt tusentals försändelser dagligen.

Efter en förtida kontraktsuppsägning gentemot Onemed återgick verksamheten den 1 juni i år i landstingets egen regi – i en ny organisation inom landstingets sjukvårdsområde kallad Förbrukningshjälpmedel i hemmet. Förberedelser började vid beslutet som togs i november 2017, men allt gick inte som tänkt när övergången gjordes ett halvår senare. Distributionsapparaten kraschade direkt, och patienter har under sommaren fått vänta veckovis på vissa produkter. För många diabetespatienter är dagliga injektioner livsviktiga, och sortimentet omfattar vid sidan av diabetesprodukter även hjälpmedel för inkontinens, sårvård och kompression.

För logistiken har landstinget anlitat DB Schenker, skriver Dagens Nyheter. Transportnytt har observerat att Schenker Dedicated Services i Tumba, men även Aditro Logistics anläggning i Nykvarn, står som avsändaradresser på försändelser av det slag det handlar om.

På Transportnytts mailförfrågan om att få tala med någon logistikkunnig person inom verksamheten, svarar en medarbetare vid sjukvårdsområdets kommunikationsenhet, att det inte går, utan föreslår oss att återkomma i slutet av september. ”Just nu behöver vi fokusera på att få verksamheten i normalläge och kommer därefter att analysera läget”, skriver medarbetaren. På direkta sakfrågor får vi dock som svar att Nykvarn är platsen för den viktigaste distributionsanläggningen i fråga, samt att återgången av ansvaret från Onemed till landstinget inte ska ha varit förenad med fysisk överflyttning av varor mellan lagerlokaler.

Från en annan person, som arbetar i verksamheten, får Transportnytt dock bilden att det var DB Schenkers lager i Tumba som från början skulle hantera hela sortimentet. En utflyttning därifrån av vissa produkter ska sedan ha visat sig bli nödvändig, och det är därigenom som Aditro Logistics lager i Nykvarn har kommit att få ta hand om vissa delar av sortimentet – inte minst skrymmande varor såsom inkontinenshjälpmedel. Det ska enligt uppgiftslämnaren ha lindrat problemen i Tumba. 

När Onemed år 2015 anförtrodde sina leveransuppdrag till Bring uppgav transportföretaget att det totalt rörde sig om 1,2 miljoner kollin per år, då till såväl institutioner som privatpersoner. Då skedde leveranserna från Onemedlager i Göteborg och Härnösand.

Dagens Nyheter skriver att ansvariga inom landstinget redan i februari 2017 gjorde en riskanalys där risken att inte bli klar i tid stack ut som det värsta hotet. I november kom sedan beslutet, som gav ett halvt års frist. Landstingets sjukvårdsdirektör Mikael Ohrling, är enligt DN kritisk till datumet för tillbakagången, den 1 juni.

– Vår organisation har väl tyckt att det aldrig är lyckat att man bryter inför en sommar. Det är klart att vården är ansträngd under den årstiden, säger han till DN.

Dagens Nyheter har även bett sjukvårdsområdets chefläkare Stefan Kallström-Jansson att kommentera det faktum att det ändå funnits ett halvår för förberedelser sedan datumet blev känt.

– Vi har gjort massor med förberedelser inför det här övertagandet och hade naturligtvis bilden av att det här skulle fungera från dag ett, men det har det uppenbarligen inte gjort, svarar Stefan Kallström-Jansson i DN.

Stockholms läns landstings avtal med Onemed, som hanterat verksamheten sedan 2014, hamnade i blåsväder 2016 sedan SVT avslöjat att kostnaderna blivit över fyra gånger högre än väntat. Onemed tog exempelvis 6000 kronor per par av stödstrumpor, värda 200 kronor paret.

Alexander Kristofersson 

Efter en förtida, och i sig dyr, kontraktsuppsägning återgick verksamheten den 1 juni i år i landstingets egen regi – i en ny organisation inom landstingets sjukvårdsområde kallad Förbrukningshjälpmedel i hemmet. Förberedelser började vid beslutet i november 2017, men allt gick inte som tänkt när övergången gjordes ett halvår senare. Distributionsapparaten kraschade direkt, och patienter har under sommaren fått vänta veckovis på vissa produkter. För många diabetespatienter är dagliga injektioner livsviktiga, och sortimentet omfattar vid sidan av diabetesprodukter även hjälpmedel för inkontinens, sårvård och kompression.

För logistiken har landstinget anlitat DB Schenker, skriver Dagens Nyheter. Transportnytt har observerat att Schenker Dedicated Services i Tumba, men även Aditro Logistics anläggning i Nykvarn, står som avsändaradresser på försändelser av det slag det handlar om.

På Transportnytts mailförfrågan om att få tala med någon logistikkunnig person inom verksamheten, svarar en medarbetare vid sjukvårdsområdets kommunikationsenhet, att det inte går, utan föreslår oss att återkomma i slutet av september. ”Just nu behöver vi fokusera på att få verksamheten i normalläge och kommer därefter att analysera läget”, skriver medarbetaren. I svar på direkta sakfrågor får vi dock veta att Nykvarn är platsen för den viktigaste distributionsanläggningen i fråga, samt att återgången av ansvaret från Onemed till landstinget inte ska ha varit förenad med fysisk överflyttning av varor mellan lagerlokaler.

Dagens Nyheter skriver att ansvariga inom landstinget redan i februari 2017 gjorde en riskanalys där risken att inte bli klar i tid stack ut som det värsta hotet. I november kom sedan beslutet, som gav ett halvt års frist. Landstingets sjukvårdsdirektör Mikael Ohrling, är enligt DN kritisk till datumet för tillbakagången, den 1 juni.

– Vår organisation har väl tyckt att det aldrig är lyckat att man bryter inför en sommar. Det är klart att vården är ansträngd under den årstiden, säger han till DN.

Dagens Nyheter har även bett sjukvårdsområdets chefläkare Stefan Kallström-Jansson att kommentera det faktum att det ändå funnits ett halvår för förberedelser sedan datumet blev känt.

– Vi har gjort massor med förberedelser inför det här övertagandet och hade naturligtvis bilden av att det här skulle fungera från dag ett, men det har det uppenbarligen inte gjort, svarar Stefan Kallström-Jansson i DN.

Publicerad 2018-08-08 14:15:52

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

09 jan
Transportforum
Linköping
21 jan
06 feb
19 feb
Logimat
Stuttgart
05 mar
Transport Week
Gdynia, Polen