35 procents minskning av nya tunga lastbilars koldioxidutsläpp fram till år 2030 – så ser planen för en EU-lagstiftning ut när ett redan krävande förslag från tjänstemännen i EU-kommissionen nu har valsats genom parlamentets miljöutskott.
Sista ordet är inte sagt, nästa steg är omröstning i EU-parlamentet som helhet i november. Men uppenbart är att många politiker både i medlemsstaternas regeringar och i EU-parlamentet vill pressa bilindustrin framåt mot fordon som släpper ut kraftigt mindre klimatgaser.
EU-kommissionen hade föreslagit 30-procentig minskning av de tunga lastbilarnas koldioxidutsläpp fram till 2030, med mellankontroll för 15 procents minskning vid 2025. 35-procentssiffran skulle dock inte nödvändigtvis ges bindande verkan för biltillverkarna, enligt det förslaget. Men miljöutskottet i EU-parlamentet föreslår att reglerna görs hårdare i flera avseenden. Utsläppen ska minskas med 35 procent till 2030, med passage av 20-procentsstrecket 2025, och reglerna ska definitivt vara bindande för biltillverkarna.
Biltillverkarnas europeiska organisation Acea ryter ifrån, och kallar förslaget för tekniskt och ekonomiskt orimligt.
En startpunkt för den som vill läsa mer detaljer kan vara den europeiska politiknyhetssajten Euractiv, som dels har summerat nyheten, men som även skrivit om risker med för höga miljöambitioner, om hur lastbilstillverkarna kämpar emot, och om att långa lastbilar nu trots allt kan möta acceptans på kontinenten. Parlamentets eget pressmeddelande om utskottsbeslutet finner du här.