El-hybrid blir Wallenius nästa bilfartyg

UECC:s kommande gasdrivna biltransportfartyg förses med stoa batteripaket för att främst kunna driva bogpropellrarna i hamn. (Bild: UECC) UECC:s kommande gasdrivna biltransportfartyg förses med stoa batteripaket för att främst kunna driva bogpropellrarna i hamn. (Bild: UECC)

UECC utökar sin flotta med ett tredje biltransportfartyg som drivs naturgas och backas upp av batterier.

Biltransportrederiet United European Car Carriers, UECC, som ägs av Wallenius Lines och NYK har beställt ett tredje biltransportfartyg från China Ship Building Trading Co och Jiangnan Shipyard Group Co. Nybygget drivs med flytande naturgas, LNG, och utrustas dessutom med batterier. Leverans är planerad till 2022.

Det första fartyget i serien ska levereras 2021. I likhet med de två första fartygen är det Wallenius Marine som håller i projektledning och design-godkännande.

– Våra erfarenheter av LNG-drivna fartyg är goda och vi vill fortsätta framåt med expansionen av vår hållbara flotta, säger Glenn Edvardsen, vd för UECC i ett pressmeddelande.

Eldriften är inte främst tänkt för framdriving av fartyget.

– Batterierna ska användas till bogpropellrarna, ström under tilläggning och för att klara energitoppar, och inte nödvändigtvis till sjöss, säger Björn Svenningsen, director sales and marketing vid UECC. De fungerar också som backup och förhindrar att det uppstår black out under gång.

Fartygen blir 169 meter långa, 28 meter breda och kan lasta 3 600 bilar på tio däck. Två av däcken är hängdäck, vilket innebär att de även kan lasta annat gods som ”high and heavy” och roro-laster på mafi-vagnar.

Publicerad 2019-10-10 12:49

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Kalendarium

21 nov
08 jan
Transportforum
Linköping
10 mar
Logimat
Stuttgart, Tyskland
01 apr
EDX
Birmingham, Storbritannien
20 apr
Hannover Messe 2020
Hannover, Tyskland