DFDS tar trailer till Turkiet på en vecka

DFDS ser sina egna hamnterminaler, som den här i Trieste, som en styrka när det gäller att hålla ned transporttiderna i konkurrensen mot Europakorsande vägtransporter.  (Bild: DFDS) DFDS ser sina egna hamnterminaler, som den här i Trieste, som en styrka när det gäller att hålla ned transporttiderna i konkurrensen mot Europakorsande vägtransporter. (Bild: DFDS)

Att trailer ska kunna gå multimodalt på båt–tåg–båt till Sydosteuropa, med dagliga avgångar mellan Göteborg och turkiska hamnstäder, är idén med ett nytt upplägg i rederiet DFDS regi. Det lanseras efter att DFDS nyligen förvärvade turkiska rederikollegan UN Ro-Ro.

– Merparten av volymerna vi vill attrahera är nog volymer som idag går på väg. Ledtidsmässigt blir det ett väl jämförbart alternativ men kostnadsmässigt blir det billigare, säger David Forsberg, marknadschef vid DFDS Seaways shippingdivision, till Transportnytt.

Transittiderna från Göteborg blir fyra dagar till italienska Trieste, fem till grekiska Patras, sju respektive åtta till hamnstäderna Pendik och Ambarli på var sin sida om Istanbul, och 9 dagar till Mersin nära Medelhavets östliga ände. 

DFDS tar trailrarna på fartyg från Göteborg till belgiska Gent. Där ska de så småningom kunna lastas över på tåg direkt i hamnen, men nu i början dras godset med bil till en tågterminal i Luxemburg, där DFDS järnvägspartner CFL har sin bas. Efter tågresa till Trieste kan gods till Italien och andra närområden distribueras, medan det som ska vidare till Grekland och Turkiet åker på ett nytt fartyg. Att DFDS självt opererar delsträckorna och hamnterminalerna hjälper till att korta transporttiden, enligt företaget. Delsträckan mellan Göteborg och Gent trafikeras sex gånger per vecka i varje riktning, och frekvensen är ungefär densamma i de övriga delarna.  

Det billigaste transportalternativet kan förbli containertransporter som går hela sträckan till sjöss, men David Forsberg nämner Turkiettillverkade kläder som en typ av gods vars beställare kan vara tacksamma för en veckas kortare transporttid. I konkurrens med rena lastbilstransporter är förstås också den multimodala transportens miljöeffektivitet ett av säljargumenten. 

Alexander Kristofersson

Publicerad 2018-09-20 09:55:47

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

17 okt
BVL International Supply Chain Conference
Intercontinental och Pullman Berlin Schweizerhof, Berlin, Tyskland. 
24 okt
Supply Chain Innovation Summit
Chicago, Illinois, USA.
29 okt
3PL & Supply Chain Summit Europe
Hilton, Düsseldorf, Tyskland. 
05 nov
Logistik & Transport med Truck-SM
Svenska Mässan, Göteborg.
06 nov
Transport & Logistics
Rotterdam Ahoy, Rotterdam, Nederländerna.