Dagab har lagt sin första stororder av litiumjontruckar

– Arbetsplatsen blir säkrare och vi spar tid genom att slippa batteribytena, säger lagerchef Mikael Karlsson på Dagabs Backaterminal. (Bild: Dagab) – Arbetsplatsen blir säkrare och vi spar tid genom att slippa batteribytena, säger lagerchef Mikael Karlsson på Dagabs Backaterminal. (Bild: Dagab)

Dagabs stora distributionscentral Backa i Göteborg har beställt sina 33 första ledstaplare med litiumjonbatterier. Det är en av Toyotas första stora leveranser av BT Staxio SP200 med de egna ”Inhouse-batterierna”. Toyota räknar nu med snabb tillväxt för litiumjon. Prognosen är att var fjärde ny lagertruck från företaget nästa år kommer att använda den nya batteritekniken

– Truckarna används för att lasta våra distributionsbilar och de körs av chaufförerna. Vi kommer att slippa batteribytena genom att gå över till litiumjon, säger Mikael Karlsson, lagerchef på Dagabs distributionscentral i Hisings-Backa strax norr om Göteborg. Han väntar att de nya truckarna levereras strax efter årsskiftet.

Backaanläggningen är stor med cirka 700 personer, det är anställda och inhyrd personal inräknad. Distributionscentralen levererar till hela södra Sverige. Totalt finns cirka 300 truckar på lagret. Mikael Karlsson säger att han räknar med att alla blybatterier så småningom kommer att vara ersatta med litiumjon. Utbytet sker efter hand, när hyreskontrakten på truckarna går ut. Truckarna får gå sju år innan man byter ut dem.

Mikael Karlsson räknar upp flera fördelar med truckar med litiumjonbatterier:

• Batteribytesrummet kommer inte att behövas i framtiden. Det blir en yta som kommer att användas för annat,
• Arbetet blir säkrare när man slipper batteribytet. Det är ett moment som innebär risker både för anställda och för material. Ett blybatteri till en lagertruck väger omkring 400 kg och vid batteribyte finns risk för bland annat klämskador.
• Det spar arbetstid om man slipper byta blybatterier, för att istället pausladda.
• Dessutom ligger övergången till lijon-batterier i linje med Dagabs miljöpolicy, i och med att blyanvändningen i samhället blir mindre.

Priset på truckarna med litiumjonbatterier är högre. Men Mikael Karlsson menar att den kostnaden kan räknas hem genom att truckarna används mer effektivt.

Toyota och övriga truckföretag har kunnat leverera litiumjonbatterier i flera år, främst till mindre lagertruckar. Batterierna har från de välkända batteriföretagen, liksom den äldre generationen blysyrabatterier.

I våras offentliggjorde Toyota sin satsning på litiumjonbatterier under eget varumärke. Det är de så kallade ”inhousebatterierna” som monteras i lagertruckarna direkt på fabriken i Mjölby. Av allt att döma är det samma typ av batterier som Micropower tillverkar i sin nya fabrik i Växjö. Se Växjös litiumjonmoduler mot tusental per månad

Men Toyota bekräftar inte att det är Micropowers batterier som man använder. Företaget kommenterar överhuvudtaget iinte vilka företag som levererar batterier till produktionslinjen.

Susanne Wallgren, produktchef för lagertruckar på Toyota, uppger däremot att Toyotas batterier har marknadens största energidensitet. Livslängden på batterierna är 4500 laddningscykler, vilket är tre gånger mer än för blysyrabatterier. 

Hon ser också en snabb tillväxt för litiumjontekniken i truckbranschen. Under 2019 räknar hon med att var fjärde ny truck som lämnar fabriken kommer att vara försedd med litiumjonbatterier. Det är mer än en fördubbling jämfört med hur det ser ut idag. 

Mats Udikas

Publicerad 2018-11-22 10:20:11

Sök här!

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

09 jan
Transportforum
Linköping
21 jan
06 feb
19 feb
Logimat
Stuttgart
05 mar
Transport Week
Gdynia, Polen