Cesab gick till Ekmans Maskin och Skånetruck börjar sälja Jungheinrich

 Jan-Olof Karlsson säger att Ekmans Maskin är landets största försäljare av begagnade truckar, ständigt med några hundra maskiner på lager.   (Bild: Ekmans Maskin) Jan-Olof Karlsson säger att Ekmans Maskin är landets största försäljare av begagnade truckar, ständigt med några hundra maskiner på lager. (Bild: Ekmans Maskin)

Det är Ekmans Maskin i Norrköping som har tagit över agenturen för Cesab. Samtidigt blir Skånetruck, som ombildats efter konkursen, återförsäljare av truckar från Jungheinrich.

Efter många år som generalagent och importör av truckarna från Cesab, begärde Skånetruck sig konkurs efter sommaren förra året. Konkursboet fick ny ägare och ombildades. Ansvaret för Cesab har nu tagits över av Ekmans Maskin i Linköping, som är helägt av Toyotakoncernen sedan i slutet av 2018.

– Det blir återförsäljarna som får svara för det mesta av nytruckförsäljningen. Vi kommer i första hand att ta hand om den administrativa delen, säger företagets tillträdande vd Jan-Olof Karlsson. I nätverket finns för närvarande sex återförsäljare av Cesab. Det är: Abeko Service, Matfors truckservice, Värnamo Truck Service, Hestra Truck o Maskin, Molkom Maskinteknik och Servtech.

Cesab är en del av Toyota-familjen, vad är det som gör att gör att en Cesab skiljer ut sig gentemot en Toyota – mer än färgen?

– Det är en bra fråga. När det gäller motviktarna som tillverkas i Italien som finns mindre detaljer i chassiet som är annorlunda. Utrustning och tillbehör kan också vara olika. Men de grundläggande komponenterna och de viktiga konstruktionslösningarna är desamma.

– Jag brukar jämföra med Audi och Volkswagen, som ju också tillhör samma koncern.

– Cesab är inget lågprismärke. Vi vet ju inte exakt vad våra återförsäljare tar ut, men Cesab ligger i nivå med Toyota, ibland kostar de till och med lite till.

Ekmans Maskin har ett 30-tal anställda och huvudkontor i Linköping och filial i Skövde. Företaget räknar sig som störst i landet på försäljning av begagnade truckar, med 1000 sålda truckar om året och en omsättning på omkring 120 miljoner.

Ett tiotal anställda är främst inriktade på truckrenovering, ytterligare ett tiotal bemannar företagets servicebilar.

Skånetruck nu har ersatt det förlorade Cesab-märket genom att bli återförsäljare för Jungheinrich. Jungheinrich har ett eget nät av kontor och serviceverkstäder i landet. Skånetruck blir nu tillsammans med Borås Truckservice ensamma återförsäljare av märket i landet.

– Det är en utmärkt lösning, kanske vi skulle ha bytt märke redan tidigare, säger Johan Roxlin, vd på Skånetruck.

Att Ekmans nu tar över återförsäljarnätet som byggts upp under Cesabs tid hos Skånetruck, har han inget säga om:

– De har produkterna, men jag har relationerna, konstaterar han. Men så tillägger han:

– Cesab är en bra produkt, vi har jobbat med dom i 30 år. Ekmans Maskin är ett bra företag, jag önskar dem all lycka ihop.

– Jag har fortfarande många Cesabmaskiner i kundkretsen och hoppas ha en bra relation med Ekmans och Toyota i framtiden.

Mats Udikas

Publicerad 2020-02-25 16:36

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!