Biltransportbåtar klarar 14 dagar på bara gas

(Bild: UECC) Bilfartyget Auto Eco kan både drivas på gas och på marindiesel. Här ligger det i hamn i Zeebrugge. (Bild: UECC) Bilfartyget Auto Eco kan både drivas på gas och på marindiesel. Här ligger det i hamn i Zeebrugge.

Världens två största biltransportfartyg som kan drivas med både gas (LNG) och marindiesel kommer att börja trafikera Östersjön. Båda fartygen har levererats till rederiet UECC som är delägt av Wallenius.

Fartygen Auto Eco och systerfartyget TBN Auto Energy kommer att trafikera Östersjön. Båda fartygen är utrustade med motorer som kan drivas med både gas (LNG) och konventionell marindiesel.

Fartygen klarar en 14 dagar lång tur från kontinenten och in i Östersjön med endast gasdrift. Enligt pressmeddelandet från rederiet UECC är fartygen de största i världen som kan drivas med två olika bränslen. De är också de största biltransportfartygen med högsta isklass enligt svenska och finska krav.

De 181 meter långa fartygen kan lasta 4000 personbilar och 6000 kubikmeter med högt och tungt gods. Tio däck används för lastningen. Dopet av Auto Eco skedde i slutet på november i Belgiska Zeebrugge. Samtidigt levererades TBN Auto Energy till beställaren, dopcereminin äger rum sent i januari 2017

Kinesiska varvet Nacks i Nantong har levererat. UECC som är inriktat på matartransporter av nya bilar är delägt av Wallenius-rederiet och NYK Line.

Publicerad 2016-12-01 12:29

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Kalendarium

03 sep
24 sep
IMHX
NEC, Birmingham, Storbritannien.
02 okt
05 nov
05 nov
Cron Job Starts